شما اینجا هستید: خانهجامعهمرگی سیاووش‌گونه / بِاَیّ ذَنبٍ قُتِلَتْ

مرگی سیاووش‌گونه / بِاَیّ ذَنبٍ قُتِلَتْ

چهارشنبه, 25 تیر 1399 ساعت 00:06 شناسه خبر: 5275 3 نظرها
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دکترکرم‌الله طولابی دکترکرم‌الله طولابی سیمره

دکترکرم‌الله طولابی/ سیمره: داستان خلقت و رمز و راز آن پیچیده و حیرت‌آور است. در زبان استعاره‌‌ آفرینش انسان در قرآن که با مباهات خداوند از کار شگفت انگیزش و مواجهه فرشتگان و اشاره صریح آنان به خون‌ریز و فاسد بودن آدم و سرپیچی ابلیس از فرمان خداوند و محقق شدن درستی نظر فرشتگان با برادر کشی قابیل همراه است، پیچیدگی امر خلقت و‌ سرشته بودن آدمی را با قتل و فساد از صبح ازل تا شام ابد دوچندان می‌کند. توقع از این موجود دوپا با این ساختار هوشی و روحی و روانی و جسمی که خون‌ریز نباشد و در زمین خدا فساد نکند آب در هاون  کوبیدن است و امری محال.

 

تاریخ بشر از ابتدای خلقت تا کنون لبریز  از قتل و کشتارهای فردی و دسته‌جمعی توسط همین جانشین خداوند است. راز این که کسانی مثل قابیل، ابن ملجم، نرون، هیتلر، پولپوت و استالین از مظهر جباریت و قهاریت ظهور کرده و دری از درهای جهنم را می‌گشایند و از طرفی کسانی مثل هابیل، اسماعیل، عیسی، ابو سعید، ابوالحسن خرقانی، گاندی و ماندلا نماد و ظهوری از رحمانیت و مهربانی بوده و جلوه‌ای از بهشت را به نمایش می‌گذراند هم‌چنان پوشیده خواهد بود .

اراده و تصمیم و اقدام به قتل دیگری بزرگ‌ترین اشتباه و فاجعه‌بارترین مرحله‌ی سقوط انسان و انسانیت است. این گناه سترگ آن‌چنان وحشتناک و هراس‌انگیز است که در ادبیات دینی کشتن یک نفر را هم‌عرض کشتن تمام انسان‌ها می‌داند و از نگاه لطیف شاعرانه

«در چشم من، شمشیر در مشت، یعنی کسی را می‌توان کشت!»

یعنی حتا اراده‌ي گرفتن شمشیر و چاقو در دست را نباید داشت چرا که احتمال کشتن در آن وجود دارد. تراژدی‌های بزرگ و ‌اسطوره‌ای مثل شهادت امام حسین(ع) و قتل سیاووش با مرگ بی‌گناهی رقم خورده و‌ جاودانه شده است .

 یکی از ویژگی‌ها و ضرورت‌های بزرگ‌داشت عاشورا و شهدا و مظلومان همین است که جباران و ستمگران و خون‌ریزان جان آدمی را به سخره نگیرند و باید تا ابد رسوایشان کرد که شاید کمتر کسی دست به این جنایت هولناک بزند.

 ترور ناجوان‌مردانه و کشتن مظلومانه «دکتر رضا طولابی» که نمودی از مهربانی و خون‌گرمی و مظهر عاطفه و آرامش همراه با رضایتی درونی و تبسمی بر چهره بود، داغی بزرگ بر دل دوستان و بستگان گذاشت؛ زیرا انسانی با آن ویژگی‌های خاص و خدمت‌گزاری بی‌ریا و انسان‌دوست و بی‌پیرایه و دوستدار مردمان مستمند و فقیر را از دست دادند .

 مرگی سیاووش‌گونه با قساوت هرچه تمام که خاص و عام  بر آن گریستند و لعن و نفرین را حواله قاتل سنگ‌دل و بی‌رحم آن کردند .

مرگی این‌چنین بار دیگر شوک بزرگی در مورد قتل و برادرکشی به جامعه‌ی لرستان وارد کرد و مسئولیت اجتماعی همه‌ی ما را در مورد واکنش نسبت به قتل مظلومان و بی‌گناهان در مقابل دیدگانمان گذاشت. اگر حضرت امیر(ع) ملامت کسی را که به علت تجاوز دشمن به مرزهای جغرافیای آن و برداشتن خلخال از پای شهروندی غیرمسلمان دق کرده بود، جایز می‌دانست آیا تجاوز به مرز و حریم اخلاقی جان مسلمانی خدوم و اخلاق‌مدار چه حکمی دارد و چه مسئولیتی را متوجه آحاد جامعه می‌کند؟

 اگرچه روان‌شناسی قتل و قاتل بسیار پیچیده است و ساختاری ژنتیکی و تربیتی دارد ولی کجای کار ایراد دارد که در دامان یک خانواده جوانی قاتل پرورش می‌یابد؟ این آسیب اجتماعی را چه کسی باید بررسی کند که ما در دامان خانواده‌هایمان افرادی قانون‌شکن و متجاوز به حریم دیگران پرورش می‌دهیم؟ همین چند روز اخیر بود که جوانی نابخرد با سرعتی بسیار بالاتر از حد مجاز چهار خانواد‌ه‌ی بی‌گناه را عزادار کرد. این حرمت شکنی و بی‌توجهی به مقررات و قوانین عرفی و اخلاقی را چه کسی پاسخگوست؟

چرا در بین بعضی خانواده‌ها عبور از مرز اخلاق و قانون و مقررات را نوعی افتخار می‌دانند و به آن مباهات می‌کنند. اگر مردم لرستان دوستدار توسعه و پیشرفت هستند باید بدانند که بی‌توجهی به این موارد گناهی نابخشودنی است که باعث عقب ماندن بیش‌تر استان از دور پیشرفت و توسعه می‌شود. مسئولیت اخلاقی و اجتماعی تک تک ما ایجاد می‌کند که هرکس به هرنحوی اطلاعی و سرنخی را از این قتل فاجعه‌بار دارد، در اختیار نیروهای زحمتکش و پرتلاش و حافظان امنیت آن سامان بگذارد تا متجاوزان به حریم جانی پیشروان خدمت و توسعه در استان را زودتر شناسی نموده شاید درس عبرتی برای قانون‌شکنان و متجاوزان به حقوق مردم باشد. و ما در لرستان کماکان شاهد حاکمیت قانون و قانون‌مداران باشیم که دستی برتر دارند نه عده‌ای محدود و ضد اجتماع که کوچک‌ترین حرمتی برای جان و مال و آسایش مردم قایل نیستند. به قول شاعر:

شمشیر دست اهرمن بود!

تنها سلاح من درین میدان، سخن بود!

 

 

 

3 نظرها

  • پیوند نظر  باران باران دوشنبه, 30 تیر 1399 ساعت 18:39

    شب های هجر را گذراندیم و زنده ایم
    ما را به سخت جانی خود این گمان نبود....
    انگار شکیبی اصفهانی این را در رثای این روزهای ما سروده است. این بار سنگین و گران نبودن دکتر و این حجم از خشونت را در کجای ذهن و دلمان بگذاریم؟

  • پیوند نظر  علیزاده علیزاده یکشنبه, 29 تیر 1399 ساعت 17:27

    یادش گرامی باد. چند بار برای درمان فرزندانش به مطب مراجعه کرد.
    ساده و بی پیرایه بدون معرفی خویش من چون اورا میشناختم به رسم ادب از دریافت حق ویزیت امتناع میکردم اما نمی پذیرفت و قبول نمیکرد.
    نمی دانم در نفرین کردن آن دشنه که اینچنین بر قلب سرمایه های علمی و حرفه ای اخلاقی جامعه می نشیند چه کلماتی رو باید بکار برد. باید با آهی بر لب و حسرتی بر دل در انتظارآدمی شدن نشست .

  • پیوند نظر  طولابی طولابی جمعه, 27 تیر 1399 ساعت 19:15

    شب های هجر را گذراندیم و زنده ایم
    ما را به سخت جانی خود این گمان نبود
    روحت شاد دکتر رضا

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال چهارهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، خیابان شریعتی، روبه‌روی راهنمایی و رانندگی، اول زیرگذر شقایق

تلفکس: 06633407004