شما اینجا هستید: خانهمقاله

 تو فراتر از زمانی
تو ورای آسمانی
ای عجیب‌تر ز خلقت
نه خدایی تو نه انسان!
تو خدا را ترجمانی
تو وجودی و محالی
تو به پندار نيايي
تو بلندتر ز خیالی.
لازم نیست که حتماً شی

 با تامل در نظام آفرینش و کائنات موجود در این دایره‌ی فهم و ادراک درمی‌یابیم که همه‌ي موجودات دارای لباس باطن و لباس ظاهرند. در زبان شعر به این مقوله(لباسیسم باطن و ظاهر) فرم و محتوا می‌گویند. مهم این‌جاست که چگونه این لباس ظاهر و باطن در یک موجود اعم از انسان و ... شکل و بارور می‌شود. فلاسفه در مباحث فلسفی خود بر اصالت وجود و اصالت ماهیت تاکید دارند و اعتقادشان بر این است که انسان نخست به وجود می‌آید و بعد از وجود، ماهیت آن بر اساس سیر تکاملی عمرش شکل می‌گیرد و برخی دیگر بر این باورند که انسان اول ماهیت می‌گیرد و بعد از آنست که وجودش در عالم امکان نمایان می‌شود.

  سحرگاه نوزدهم لیله‌القدر شب عجیبی است. آن شب سیاهی همه‌جا را فرا می‌گیرد و از پنجره‌های کوچک خانه‌های گلی شهرکوفه فانوس‌های ملتهب  سو سو می‌زنند و شمع‌ها آرام آرام اشک می‌ریزند. آن شب ستارگان نرم نرمک از افق بالامی‌آیند و شبنم از مژگانشان جاری می‌شود واز تابش باز می‌ایستند و بغض سنگینی گلویشان را می فشرد و تصمیم می‌گیرند شب را صبح نکنند.

 توضيح: اين مقاله حدود دوسال و اندي قبل نوشته شد. ولي از آن‌جا كه برخي از دوستان نگران بودند كه ممكن است در پيِ انتشار اين مقاله به حمايت از سركوب‌هاي دولتي در سوريه متهم شوم، از انتشارِ آن منصرف شدم. اما در اين روزها كه «داعش» خود را به عراق گسترش داده، ياد اين مقاله افتادم و از روي كنجكاوي، نظري به آن انداختم و متوجه شدم كه مؤلفه‌هاي تحليليِ حوادث سوريه (از منظرِ جامعه‌شناختي) طيِ اين دو سال تفاوتِ چنداني نكرده‌اند.

 جنون آب مجموعه‌ی شعری است از هوشنگ رئوف که در سال 1393توسط انتشارات نصیرا (تهران) به زیور چاپ آراسته شده و در اختیار جامعه‌ی ادبی قرار گرفته است. جنون آب نام‌آوردی است که از جانب هوشنگ رئوف برای مجموعه‌ی شعر "جنون آب" گزینش شده است. این گزینش به‌هنگام با اختیار و انتخاب بینش‌مند شاعر تصویر شده که از لایه‌های معنایی فرابخشی بهره می‌جوید. واژه‌ی جنون پی آمدهایی است که شاعر برای وجود هدف‌مند و حیاتی "آب" آفریده است. میدان دادن به ماهیت وجودی آب در جهت میدان‌داری در میدان شعر از نکات قوت شاعرند که اندرون نام‌گذاری مجموعه با بینشی بلند تصویر می‌شوند. طرح روی جلد مجموعه‌ی نوعی ناتورالیسم معنایی است که طراح با چینش واژه‌های طبیعی در کنارهم، توانسته نوعی مراعات‌نظیر را از حیث معنایی بی‌نظیر سازد!

 همان‌طور که در نوشتارهای قبلی ذکر شد کارکرد آموزشی و فرهنگی رسانه‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی است. یکی از بنیادهای فرهنگ هر قوم و جامعه‌ای، مشاهیر و نخبگان گذشته و امروزی آن قوم و جامعه هستند که انتظار می‌رود پرداختن به زوایای مختلف زندگی شخصی و آوازه‌ای (علمی، سیاسی، مذهبی و...) آن‌ها بخش ویژه‌ای از تولیدات و برنامه‌های پخش شده توسط رسانه‌ها خصوصاً رسانه‌های صوتی و تصویری را جهت ادای کارکرد فرهنگی و آموزشی به خود اختصاص دهد.

 جامعه‌شناسی موسیقی، خیزابه‌ای است نوکه به دنبال ارتباط و پیوند میان جامعه و موسیقی است. به‌دیگر بیان تأثیر متقابل جامعه بر موسیقی و موسیقی بر جامعه را مورد وارسی قرار می‌دهد. در بررسی تاریخچه‌ی فرا رونده‌ی این علم آن‌چه مبرهن شده، آن است که جامعه‌شناسی موسیقی زاییده‌ی زهدان علم موسیقی و مباحث فرهنگ‌شناسانه می‌باشد.

 کاش تقسیم غنایم انتخاباتی زودتر تمام شود
کرم‌رضا تاج‌مهر: هر بار بلافاصله پس از روی کار آمدن دولت جدید، این‌طور جا افتاده که موج تغییرات گسترده در همه‌جا به راه می‌افتد و در واقع یک پوست‌اندازی اساسی شکل می‌گیرد. همیشه هم توصیه می‌شود که مدیران لایق، به دور از سلایق سیاسی نگه‌داری شوند و البته این نصیحت به گوش هیچ‌دولتی نرفته و به نظر می‌رسد با شرایطی که وجود دارد هم نخواهد رفت.

 الف) واژه‌ی آیرونی از لفظ تا معنا
با التفات به واژه‌ی آیرونی و تاریخچه‌ی این صنعت ادبی درمی‌یابیم این واژه برگرفته از واژه‌ی یونانی(Eironeia) است که به معنای ریا و برخلاف واقع نشان دادن و در اصطلاح شگردی که نویسنده یا گوینده با آن، با توجه به بافت متن به کلام یا واقع به ظاهر صریح، معنایی متفاوت می‌بخشد که در آن دریافتی مطایبه‌آمیز از ناهم‌خوانی وجود دارد. دیگر عبارت، اندیشمندان آیرونی را بیانی ادبی معنا کرده اند که در لحن آن نوعی دوگانگی وجود دارد.

  بهروز عسگری: بررسی عوامل مؤثر بر پیش‌رفت و ترقی و توسعه در جوامع پیش‌رفته نشان می‌دهد که همه‌ی این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار بوده‌اند. از طرفی این امر صادق است که  تبلور آموزش و پرورش در تربیت نیروهای انسانی متعهد، دانشمند، متخصص و ماهر است.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال چهارهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، خیابان شریعتی، روبه‌روی راهنمایی و رانندگی، اول زیرگذر شقایق

تلفکس: 06633407004