شما اینجا هستید: خانهمقاله

 

گردشگری بخشی ترکیبی، متنوع، نوپا و رو به رشد در اقتصاد است که به دلیل دارا بودن ویژگی‌های مثبت و قابل دفاع به لحاظ اقتصاد اثباتی و هنجاری، در تمامی کشورها

وسامانه­‌های اقتصادی به رسمیت شناخته شده و در ایجاد رفاه و منفعت اجتماعی و هم‌چنین توزیع عادلانه‌ی ثروت و درآمد در جامعه، حرف اول را می­زند. گردشگری سومین

صنعت دنیا به لحاظ حجم درآمد و اولین صنعت به لحاظ سرعت رشد اقتصادی است. این بخش اقتصادی با توانایی‌های بالقوه­ای که دارد، می­تواند زمینه ­های دست‌یابی به

بهینگی رفاه و هم‌چنین نزدیک‌تر شدن به مفهوم پرارزش عدالت اجتماعی (عدالت در توزیع) را فراهم آورد. این بخش با کم‌ترین هزینه‌ی اجتماعی و نیز کم‌ترین سطح

مصرف نهاده­ های داخلی، می­تواند یکی از بالاترین سطوح درآمد و اشتغال را برای افراد و گروه‌های اجتماعی به ارمغان بیاورد. رشته‌ی فعالیت اقتصادی گردشگری،  با

جابه‌جایی و ارتقای شاخص­ها و متغیرهای کلان اقتصادی و هم‌چنین تغییر اجزی و بهینه­سازی ترکیب هر کدام از این شاخص­ها، می­تواند زمینه‌ی دست‌یابی به سطوح قابل

قبول رشد و عدالت اقتصادی در جامعه را فراهم آورد.

 شکل سوم:

راوی در ادامه خاطره‌نویسی‌هاش و در داستان «بندر انزلی» از یک مثلث عاشقانه با محوریت خود حکایت می‌کند. سه روایت یکسان از عشق در سه موقعیت متفاوت که در سه اپیزود بخش‌بندی شده و روایت چهارم و فرعی‌ای به عنوان اپیزود چهارم از سه روایت سر آخر می‌آید و آن را قطع می‌کند. مثلث‌های عاشقانه داستانی و فیلمی و واقعی مرسوم در غالب آثار و قالب‌های یاد شده دارای سه سر یا ضلع‌اند و مرکب از عاشق و معشوق که ناگهان سر و کله نفر سومی آن میان به عنوان رقیب پیدا و وارد صحنه می‌شود و با سنگ‌اندازی، آتش این عشق و عاشقی را گرم و روی دور تند و هیجانی‌اش می‌اندازد. اما نویسنده این‌جا از همه این‌ها و ساختار قصه و ذهن خواننده و معادلاتِ آشنا، آشنایی‌زدایی و عادت زدایی کرده و پی و بنای قصه‌اش را جور دیگری می‌چیند. راوی همان ابتدای پیش درآمد این روایت چهار پاره هم مداخله می‌کند و خود را موظف می‌بیند خواننده‌اش را پیشاپیش با دلالتگری‌هایش از توهم در آورد و روشن‌اش کند زیر پوست روایت‌های عاشقانه و سه‌گانه آشکار قصه‌ای دیگر پنهان و در کار است و باید با دید و زاویه خوانش متفاوتی داستان‌ها را ورق بزند و «آن»ی را استخراج و ببیند و خوانا کند که در متن رویی روایت‌ها و لابه‌لای خطوط سیاه گم و ناگفته و نانوشته مانده و با شگردهای سپیدخوانی آشکارسازی می‌شود.

سه‌گانه عاشقانه نخست و یا داستان اصلی در سه روایتِ تمامن بی سر خر و یا غیاب آن ضلع سوم و رقیب ای و یا درحضور و یک رابطه رمانتیکی «من ـ تو»ییِ ساده و عمومی و بی‌تنش متنی امکان وقوع پیدا می کند. ناممکن و تنش وقتی پایش وسط کشیده می‌شود که بُعد چهارم و یا روایت فرعی و چهارمی در آخر، سه قصه اصلی عاشقانه را کات می‌زند و در می‌نوردد و وارد معادله می‌شود و فضا و زمان را عوض و از آن خود می‌کند و تعریفی دیگر و قصه‌ای متفاوت بدان می‌افزاید. این بُعد و روایت چهارم جای رقیب مثلث‌های عاشقانه نشسته و به جای دامن زدن به تب آن، تب آن را با آتش گلوله‌ها و شلیک به قلب‌های عاشق و جوان می‌بُرّد و سرد و ناتمام می‌کند کل قصه را. قصه‌ای شکل نگرفته که اگر نبود آن بُعد و روایت چهارم، خواننده هم اکنون از عشق، تریلوژی‌های بزرگی از آن سه روایت کوتاه جلوی خود داشت با اوج و فرودها و پایان‌های دیگری.

مجلدات دو جلدی کتاب تاریخ غضنفری با مشخصه‌های تاریخ غضنفری(روزگاران لرستان از آغاز تا عصر پهلوی)

نویسنده: اسفندیار غضنفری امرایی  

ویراستار: اسعد غضنفری  

ناشر: انتشارات شاپورخواست 

 محل نشر: خرم‌آباد- چاپ اول1393 

شمارگان: یک‌هزار نسخه  

این کتاب ارزشمند که در واقع می‌تواند بیانگر تاریخ، حکایت و سرگذشت تاریخی به ویژه تاریخ محلی خاندان بزرگوار، معتبر، مهم و پرآوازه‌ی دودمان میرغضنفر یا میرهای غضنفری به ویژه اولاد مرحوم توشمال‌خان بزرگ، میرنصرالله‌خان یا تاریخ دودمانی آن خاندان با شرح و توضیحات و حواشی مربوطه باشد. در هر حال مدرک مهم دیگری در عرصه‌ی فراخ اسطوره‌ای باستانی، پهلوانی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و در نهایت فرهنگی ایالت کهن لرستان است که با تلاش مجدانه و خستگی‌ناپذیر عزیز ارزشمند جناب اسعد غضنفری فرزند روان‌شاد استاد فرهیخته و آگاه شاعر گران‌مایه مرحوم اسفندیارخان غضنفری‌امرایی و اهتمام اسعد غضنفری و جناب یدالله ستوده‌ی فرهنگی وارسته و ارجمند پرتلاش، کوشا و مردمی، به حمدالله در سال 1393 به زیور چاپ و نشر و توزیع آراسته و به همت و مرحمت جناب ستوده، دریافت شده است که بسیار سپاس‌گزار و ممنون می‌باشد. 

 

به بهانه‌ی نام‌گذاری سال 1398 تحت عنوان رونق تولید، در این شماره و

شماره­های بعد، تولید از دیدگاه اقتصادی، عوامل موثر بر آن، مشکلات موجود

بر سر راه رونق تولید در کشور و در نهایت راه‌کارهای عملی و اجرایی رونق

تولید مطابق با ویژگی‌های ساختاری جامعه‌ی ایران به استحضار خوانندگان

ارجمند و فرهیخته خواهد رسید.

مصطفی مستور داستان‌نویس معاصر در مجموعه داستانی «بهترین شکل ممکن» منتشره در سال 1395 و انتشاراتی نشر چشمه که به‌خاطر اقبال عمومی از آن تاکنون یازده‌بار تجدید چاپ خورده، حاوی شش قصه کوتاه و ظاهرن عاشقانه است که به بهترین شکل ممکنش به تصویر و روایت در آمده‌اند. عاشقانه نه به سبک داستان‌های پاورقی روزنامه‌های زرد بل بیش‌تر از این منظر که از سر عشق و دل‌بستگی به ادبیات و موضوع کار نوشته شده‌اند و اگر روایتی عشقی و بیان، عاشقانه می‌شود برای آن است، به نظر من که خواننده با عشق بخواند و به دریافت خود از آن برسد.

بخش پنجم:

در نوبت‌های پیشین، مواردی از کاستی‌های افزوده به کتاب تاریخی انیس‌المسافر منسوب به غلامرضاخان والی پشتکوه که از جانب آقای دکتر روح‌الله بهرامی، ویراسته، تهیه و عرضه گردیده است، تقدیم حضور خوانندگان بزرگوار شد و اینک بایستی گفت: در متن یادداشت‌های منضم به کتاب انیس‌المسافر و افزوده‌ها و ضمایم کتاب مواردی از قلم جناب آقای دکتر بهرامی آمده‌است که در باب احتوایی املا و انشا و هم‌چنین طرح مباحث تاریخی، دچار اشکال و ایراد است و لذا با ذکر موارد مربوطه، سعی خواهد گردید توضیحات مورد لزوم که در جهت آگاهی بیش‌تر خوانندگان بزرگوار، احتمالاً مفید افتد از پی آورده شود.

در نوبت پیشین(بخش چهارم) پیرامون این بند از پژوهش انجام شده دکتر بهرامی که در صفحه‌ی 45 آمده است، مطالبی آورده شد، اما اهم توضیح مورد لزوم با تذکار عین مطلب که در صفحه‌ی 45 به این صورت درج گردیده و می‌خوانیم: «در این زمان بین نیروهای والی و طایفه‌ی کلهر به رهبری عباس‌خان قبادیان امیرمخصوص، زد و خوردی پیش آمد، در این نبرد، والی غلامرضاخان، شکست سختی برنیروهای کلهر و امیرمخصوص وارد آورد و پس از مراجعت والی از این پیروزی، عشایر پشتکوه به رسم عشایری خود، دو شبانه روز ساز و دهل نواختند و تفنگچی‌ها و توپخانه مخصوص والی به آتش بازی، پرداختند.»

(اشکفت قمری قابلیت تبدیل شدن به موزه‌ی مردم‌شناسی را دارد)

در منتهی‌الیه ضلع غربی خرم‌آباد، پاکشیده بر دشت، چسبیده به شهر، مسلط بر قلعه، پشت به یافته، مِرک زده(لم داده در فارسی) بر فلات، سینه‌ سپر کرده بر پیشانیِ آفتاب، کشکان را با سیل رمه‌ها و عطر آویشنِ وحشی از کشاله‌اش عبور می‌دهد .اسپی‌کُوْ (سپیدکوه در فارسی).

این غول زیبا، تو را بر فراز و فرودِ پستی بلندی‌های گرده‌ی ستبرش بالا و پایین می‌کند تا تو بدانی در قصه‌های پریان پرسه می‌زنی، در خواب خرگوشی این کوهستان مغرور با چشم‌هایی مغموم که چین و شکن سنگ‌ها و صخره‌هایش این‌همانیِ ساختار رنج‌های کهنه‌ای است که بر دست‌های مردمانش شیار می‌کشد.

اشاره

مشروطه در لرستان، پیش‌تر 44 شمار‌ه‌ي آن در هفته‌نامه‌ي سیمره چاپ شده است. از آن‌جا که تلاش شده تا خطِ سیرِ نگارش آن به صورت خاطره، داستان و حکایت روایت شود و همین روایتِ قصه‌پردازانه موجب جذب مخاطب و علاقه‌مندان برای پی‌گیری و دنبال نمودن ادامه‌ی حوادث و ماجراها گردیده تا این رویدادها را با اشتیاق دنبال کنند.

با پوزش از علاقه‌مندان و خوانندگان جدی تاریخ معاصر لرستان، به دلیل وقفه‌ی طولانی که در انتشار آن روی داد. از این پس ادامه‌ی مشروطه در لرستان را در سیمره می‌خوانید. 

بخش سوم: در بخش‌های اول و دوم سلسله نقد و بررسی کتاب تاریخی انیس‌المسافر، از نگاشته‌های منسوب به غلامرضاخان امیرجنگ ابوقداره، آخرین والی لرستان پشت‌کوه مطالبی مستند، مستدل، مجمل و موجز در جهت رفع کاستی‌ها و اعتلای کار فرهنگی در چاپ‌های بعدی، عرضه گردید، ان‌شاء‌الله خوانندگان آگاه بزرگوار با مداقه‌ی لازم و کامل، موضوعات تاریخی مورد بحث مطروحه را مدنظر داشته باشند و اینک ادامه‌ی کار. در صفحه 29 کتاب آمده است: حکومت مرکزی برای پایان بخشیدن به اقتدار والی لرستان غلامرضاخان، با رخنه در ساختار درونی حکومت پشتکوه ایجاد تنش در میان خاندان والی، دست به ایجاد نزاع و اختلاف میان خاندان والی زده و تلاش کرد، با وعده‌هایی، برخی از اعضای خاندان والی را علیه آخرین فرمان روا و والی منطقه پشتکوه را فریب دهد [مطلب به همین نحو در کتاب آمده است] و بر اساس چنین نقشه‌ای، امان‌الله خان صارم السلطنه و علی قلی‌خان یا سان، دو فرزند ارشد والی را علیه پدرشان برانگیختند، این دو نیز برای دست‌یابی به وعده‌های احتمالی و یاشاید دست‌یابی به مقام جانشینی پدر از سوی حکومت پهلوی اول دست به طغیان علیه پدر زدند. نویسنده، مستند این مطلب را به جهت این که موضوع مورد ادعا که البته درست هم بوده و ناصحیح هم نیست، اما با شیوه‌ای که تشریح کرده‌اند با اصل قضایا هم‌خوانی و مطابقت نداشته و در نهایت می‌شود گفت پیوندی است در حد آسمان و ریسمان، مطالب صفحات 68و 193کتاب سفرنامه الموت، لرستان و ایلام خانم فریا استارک انگلیسی، وابسته مطبوعاتی سفارت انگلیس در تهران و از دوستان میس_آن_ لمبتون_یار و ندیم اشرف پهلوی، عبدالحسین هرویرو_قرار داده است که ضمن این که گریزی به شورش پسران والی علیه پدرشان زده به مباحث دیگری پرداخته و در پی شکافتن قضایا بر نیامده و از این روی جناب دکتر بهرامی مولف محترم هم چون نسبت به کٌنه موضوع، دانشی نداشته، به همین مَحمِل مٌجمَل، بسنده کرده است، و در عین حال، متذکر این مورد هم می‌شویم، که بنا به گفته‌ی مرحوم حمید ابوقدار یکی از فرزندان امان‌الله‌خان سرداراشرف پسر غلامرضاخان والی که به این قلم فرمودند عمر مرحوم امان‌الله‌خان آن‌قدر نپایده است که در زمان پهلوی اول دست شورش علیه پدرش زده باشد و شورش امان‌الله‌خان علیه پدرش مربوط به سال 1321هجری قمری  یا1280- 1281 خورشیدی است. در صفحه‌ی 73 زیرنویس 15کتاب سفرنامه گروته می‌خوانیم:

وزن اشعار مویه‌های لکی، هم‌چون سایر مفردات ادب شفاهی لرستان، و هم‌چون همه‌ی فهلویات، از عروض فارسی تبعیت نمی‌کند. اساس وزن شعر در ادبیات شفاهی لرستان چه لکی و چه لری بر کمیت هجا (بخش یا سیلاب Syllable) استوار است. تعاریف مختلفی برای «هجا» ارائه شده است. خانلری می‌گوید: «گفتار عبارت است از یک سلسله ارتعاشات صوتی متوالی که به گوش شنونده می‌رسد؛ اما شنونده در این سلسله، قطعاتی تشخیص می‌دهد که به منزله‌ی حلقه‌های متصل زنجیر است. این حلقه‌ها را «هجا» یا «مقطع» می‌خوانیم.» اما به زبان ساده می‌توانیم بگوییم هجا همان «بخش کردن» کلمات است که بچه‌ها در کلاس اول فرا می‌گیرند. هر بخش یک هجا می باشد.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال چهارهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، خیابان شریعتی، روبه‌روی راهنمایی و رانندگی، اول زیرگذر شقایق

تلفکس: 06633407004