شما اینجا هستید: خانهمقاله

 رشته‌کوه‌های زاگرس که از غرب ایران و شمال‌شرقی عراق به سوی جنوب ایران کشیده شده است؛ زیست‌بومی دارای بلندی‌های بی‌ترتیب از ناهمواری‌ها و سلسله‌ای از سنگ‌آهک‌های پرشیب است که در میان آن دره‌های عمیق قرار گرفته‌اند.‌ چندگونه پستاندار بزرگ در این زیستگاه جذاب یافت شده‌اند، ویژگی‌های محیطی خارق‌العاده‌ي این زیست‌بوم بخشی از جذابیت برای بزها و گوسفندهاست که با چابکی در میان این پرتگاه‌های سنگی زندگی کنند. در حدود40‌هزارسال پیش،‌‌ نئاندرتال‌ها1 شروع به شکار بز و گوسفند در بخش‌هایی از رشته‌کوه‌های زاگرس کردند.

 چون عمر به سر رسد چه بغداد و چه بلخ
پيمانه چو پُر شود چه شيرين و چه تلخ
اگر مرگ حق است، پس زندگي چيست؟ حقيقت كدام است؟ مرگ يا زندگي؟! اگر مرگ همه‌ي انسان‌ها يكسان و شبيه هم‌ است، اما زندگيشان حتماً با هم فرق مي‌كند.

 شنیده‌ام که بهشت آن کسی تواند رفت  که آرزو برساند به آرزومندی (شهید بلخی)
اگر انقلابی در مملکت ما صورت گرفته است، سنگینی بار آن را همین اکثریت افراد زیر30 سال (فونداسیون فکری کشور) تحمل کرده‌اند و شکی نيست اگر روزی هم بخواهند در ایران یک ارتش انقلابی صددرصد خلقی یا هر نوع سپاه مردمی دیگری به‌وجود آورند، باز باید دست نیاز به سوی همین اکثریت روزافزون دراز کنند. بنابراین ما هرگز نمی‌توانیم به آینده‌ی مملکت خود خوش‌بین و امیدوار باشیم، مگر آن‌که سعی کنیم قبل از هر چیز نیازهای معنوی این اکثریت را که در رشد شعور اجتمايی و بالا رفتن سطح تقوا و فضیلت آنان تأثیر به‌سزایی دارد، برآورده سازیم.

زندگی در حال گذار است و ما برای زنده ماندن و دنبال کردن اهداف در تلاشیم. جنگ زندگی، دارای فتح و شکست است و ما برای آن‌که در این جنگ پیروز شویم باید نسبت به دنیاطلبی بی‌اعتنا باشیم. اگر دنیا را با چشم بصیرت نگاه کنیم، کشش و اشتیاق به سمت او گرفتاری به دنبال دارد و دام گسترده‌ی او، طالبان طعمه‌اش را در اسارت و ذلت قرار می‌دهد.

روزی ملاّ از گورستان عبور می‌کرد. قبر درازی را دید. از شخصی پرسید: این‌جا چه کسی دفن است؟
آن شخص پاسخ داد: این قبر عَلَم‌دار امیر لشکر است.   
ملا با تعجب گفت: مگر او را با عَلَمش دفن کرده‌اند؟!

 به مناسبت انتشار کتاب «زن در تاریخ و فرهنگ ایران»تألیف: خانم فریده غلامرضایی

تاریخ اجتماعی لرستان در ادوار مختلف همواره زنانی فرهیخته و صاحب اندیشه و قلم را در دامان خود پرورانده است که همگام با مردان و گاه فراتر از آنان به خَلق آثاری بدیع و ماندگار پرداخته‌اند. زنانی که گاه فراتر از مرز جغرافیایی زادگاه خود به کنكاش در عرصه‌های مختلف پرداخته و خواننده را به سیر و سلوک و سفر به درازنای گوناگون مرز و بوم تحریض کرده‌اند چنان‌چه در بررسی سیر تحول نقش زنان در دوره‌های مختلف و پیش‌تر، در تاریخ اسطوره‌ای ایران، همواره ردپا و حضور زنان به عنوان سمبل توتم‌گرایی وتوتم‌پرستی وجود داشته است؛

 خوانشی از «قصه‌ی غنچه»، سروده ی دکتر محمد رضا روزبه

«زبان شعر زبان تناقض است» کلینت بروکس
«خون خورده غنچه عمری، تا یک دهان شکفته است» صائب
اشاره: دکتر محمدرضا روزبه، «حرف‌هایی برای نگفتن» ـ اثری موجز و فشرده در 70 صفحه، شامل33 غزل و هفت نوسروده ـ را در سال 1378 چاپ و منتشر کرد. و پس از 16 سال ظاهراً هنوز با شکیبایی، حرف‌هایی بسیار برای نگفتن را در مِجریِ پستو گذاشته و مصرّانه برآن است دیگر مجموعه‌ي شعری چاپ نکند. در این آشفته بازار شعر و صدور و صادرات شاعر! شاید ـ و حتماً ـ حق با اوست.

 بسیاری ازمورخان آغاز "روزگارمدرن" را بین رنسانس و انقلاب فرانسه می‌دانند. برخی آغاز صنعتی شدن اروپا و پیدایش تولید سرمایه‌داری وتعمیم تولید کالایی را آغازگاه مدرنیته دانسته‌اند ونویسندگانی نهایت مدرنیته را میانه سده‌ی بیستم و حتا "امروز" می‌شناسند.

لسان‌الغیب لقبی است که دکترین زبان و ادبیات فارسی برای حافظ برگزیده‌اند. حافظ شاعری است که زبان شعري‌اش دارای پارامترهایی معرفت‌شناسانه است. چندلایگی زبان با استفاده از دیالوگ‌های چندجانبه از دیگر کارکترهای زبانی در شعر حافظ محسوب می‌شوند. منظر عارفانه‌ی حافظ با نظری عرفاني، سازگار و کلافی عمیق‌خورده و بدین‌سان مي‌باشد که زبان این شاعر«جنگ‌آسا» را زبان غیب می‌نامند.

 برگ عیشی به‌گور خویش فرست   کس نیارد ز پس تو پیش فرست
آثار ما به صفحه گیتی نشان ماست از بعد ما نگاه به آثار ما کنند
مدارک و نوشته‌ها و اسنادی که متعلق به قحطی رایج در مملکت ایران اواخر حکومت قاجار بوده، بسیار اندک می‌باشند. مهم‌ترین منبعی که در این‌باره می‌تواند اطلاعات شایانی در اختیار پژوهش‌گران قرار دهد، اسناد، دست‌نوشته‌ها و یک‌سری تابلوهای مینیاتوریست مربوط به استاد حسین بهزاد، که هم‌اکنون در مکان موزه‌ي سعدآباد تهران و تعدادی نیز نزد بازماندگان ایشان نگه‌داری می‌شوند.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال دهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، چهار راه بانک، کوچه‌ی شهید جلال سرباز