شما اینجا هستید: خانهمقاله

 آيا شادي بر اقتصاد و رفاه مردم تاثير مي‌گذارد؟
تحقيقات پ‍‍‍‍ژوهش‌گران علوم رفتاري نشان داده است كه احساس شاد بودن جامعه مستلزم فراهم شدن عواملي است كه حتا از درآمد و رفاه مادي مهم‌تر هستند، عواملي مانند حمايت اجتماعي، نبود فساد، احترام و تمكين به قانون، رعايت حقوق ديگران و برقراري امنيت رواني جامعه كه مهم‌ترين سرمايه‌ي اجتماعي يعني اعتماد اجتماعي را تضمين مي‌كند. اين‌كه چرا با وجود رشد اقتصادي و بهبود شرايط زندگي، هنوز مردم دنيا درگير غم و افسردگي هستند و آيا توجه به سلامت رواني و شادي و نشاط مردم بر رضايت از زندگي، تلاش و كوشش جمعي، توليد و رفاه اقتصادي جامعه تأثير‌گذار است، سؤالي كه نيازمند به تأمل و ارائه پاسخ مناسب دارد.

 شعر(poetry) از دو منِ وجودی تشکیل می‌شود. نخست منِ مجازی شعر است و در ثانی منِ حقیقی آن. من مجازی شعر شامل تیپ و ظاهر یا به اصطلاح همان ساختار شعر می‌شود و به تعبیری دیگر می‌توان این من مجازی را (لباسیسم ظاهر) شعر نیز نام نهاد. و من حقیقی شعر شامل آیدتیک (درون‌بینی ذات شهود شعر) می‌باشد که "ذاتا" با درونیّات معنوی و فلسفی شاعر کلافی عمیق خورده و از شاعر، انسانی وارسته و خودآگاه را ساخته است. به تعبیری دیگر من حقیقی شعر همان(خویشتن) شاعر است که علیه جهالت درون خودِ شاعر قیام کرده و به پیروزی رسیده و البته با رفتار شخصیتی و منش و بینش انسانی شاعر را به‌وجود آورده است.

رعایت بهداشت و استحمام نوزدان و کودکان یکی از اصول اولیه در حفظ سلامتی آنان به شمار مي‌رود.  چون این کار به ویژه در نوزادان معمولاً باید توسط والدین صورت گیرد در بیش‌تر موارد با دلهره و نگرانی‌هایی همراه است. مخصوصاً در مورد والدینی که اولین فرزندان‌شان تازه به دنیا آمده است.

خوانش مجموعه‌ شعر «همه‌ی، کلمات در میدان ونک پیاده می‌شوند»
سریا داودی حموله«همه‌ی کلمات در میدان ونک پیاده می‌شوند» سریا داودی حموله مجموعه شعر نسبتاً کوتاه، توسط انتشارات کاکتوس تهران با مشخصات ظاهری صد و دوازده صحفه در بهار 94 منتشر و روانه بازار کتاب شده‌است.

 نقد و تحلیلی بر اشعار نصرت‌اله مسعودی

ما ساکن استانی هستیم که فرهنگ درک یک‌دیگر را هنوز در درون خود هنجاری و کاربردی نکرده‌ایم و گویا نه تنها در پی برداشتن گام‌هایی در این زمینه نیستیم بلکه به انحا و شیوه‌های گوناگون، راه‌های رسیدن به یک فرهنگ گروهی، خرد‌جمعی و درک یک‌دیگر را برخود بسته‌ایم.

 چون‌كه با كودك سر و كارت فتاد    پس زبان كودكي بايد گشاد«مولوي»
همان‌طوري كه در مقاله‌ي ‌قبل اشاره گرديد، خانواده يكي از عوامل بسيار مؤثر در رشد و پرورش خلاقيت كودكان محسوب مي‌گردد كه در شكوفايي آن بي‌بديلي دارد. پرورش عنصر انگيزشي خلاقيت در بستر خانواده صورت مي‌گيرد. از اين رو، كودك حساس‌ترين مراحل رشد خلاقيت را در محيط خانه مي‌گذراند.

 آسفالت:
ماده‌ای ترکیبی است که از مخلوط کردن مصالح سنگی درشت (شن)، مصالح سنگی ریز( ماسه) ،  قیر و مصالح سنگی پرکننده (فیلر ) ساخته می‌شود و در ساخت جاده، باند فرودگاه و پشت‌بام ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود. در سال 1310  پيش از ورود ملک فيصل، پادشاه عربستان به تهران، بلديه پايتخت به تکاپو افتاد و براي نخستين بار آسفالت را که پديده‌ي جديدي در صنعت راه‌سازي به شمار مي‌رفت، وارد صحنه‌ي خيابان‌هاي تهران کرد. بعدها خيابان باغ شاه (امام خميني) و خيابان پهلوي (ولي‌عصر) البته تا حدود کافه بلديه (تئاترشهر امروز ) و ديگر خيابان‌ها آسفالت شد و به اين ترتيب رفته رفته آسفالت نه تنها وارد خيابان‌ها و معابر تهران که به تمام شهرها و جاده‌هاي کشور کشيده شد. حتا توسط محمد حسین‌خان غضنفری به خرم‌آباد هم رسید سوال من این است به کوهدشت رسید یا خیر؟

 چکیده:
عموماً - و نه همه‌ي نمایش‌نامه‌نویسان- دستی در شعر دارند؛ در این میان استاد فریدزاده استثناست، چرا که نمایش‌نامه‌ها و  سروده‌های کهن و جدید چاپ شده و نشده وی، نشان می‌دهد که ایشان به‌صورت هنرمندانه‌ای  به این هر دو هنر مسلط هستند وآن‌ها  را  در کنارهم می‌‌بیند، به‌گونه‌ای که نه‌تنها نمایشنامه‌نویس بودن وی در اشعار وی رخ می‌نماید؛ بلکه شاعری ایشان هم در نمایشنامه‌های استاد به‌شکل وسیعی خودنمایی می‌کند. در این مقاله سعی شده‌است  ضمن  دسته‌بندی نمایشنامه‌های استاد، در سطوح گفتاری پنجگانه، ترادژی، حماسی، واقع‌گرایی، طنز و لوده‌بازی وتاریخی-حکایتی؛ بعضی  از متونی را  که جنبه تراژیک، حماسی و تاریخی آنها غلبه دارد و گفتار منظوم و نثر شعر‌گونه بهترین شکل بیان آن‌ها‌ست، و بیانگر عواطف رفیع انسانی است، را انتخاب کرده، ضمن معرفی مختصر آنها، با ذکر نمونه‌هایی سطح گفتار و نوسانات سطح زبان آن نمایش‌نامه‌ها را مشخص کنیم.

 درنگي بر مقاله‌ی «نمایش، نقد، فلسفه، علم: چهار ضلع مربع توافق با جهان»

جهان شفاهی، جهانی است گریزپا، از نظر تدوینِ دقیق و چهارچوبِ کلی، کمی غیرمنطقی و غیرمستدل، شاخه‌شاخه و مُطَبَق، فی‌البداهه و همواره تا حدودی الکن. نوشتار همواره به‌شکلی عمدی و معقول چیزی را جا می‌گذارد تا مخاطب به آن برسد. اما حرّاف‌ترین گوینده ها، همواره حس می‌کنند چیزی را از کف داده و بیان نکرده‌اند، چراکه هجوم زبان شفاهی، آن را به عقب می‌راند و فراموششان می‌کند.

 گزینه‌ی اشعار پرویز ناتل خانلری امسال توسط انتشارات مروارید در تیراژ1100 جلد و در 178 صفحه منتشر شد. کتاب منهای گفتار جنجال‌ساز استاد دکتر شفیعی‌کدکنی، سه چهار نوشته‌ي دیگر را هم در برمی‌گیرد. دو مقاله در خصوص شعر و شاعری از ناتل خانلری. گفت‌وگویی که توسط یداله جلالی‌پندر با دکتر خانلری صورت گرفته که به گفته‌ی یداله جلالی "نوعی اتوبیوگرافی شفاهی است". یادداشتی کوتاه همراه با شعری از مهدی اخوان‌ثالث که به خانلری تقدیم شده. و جوابیه‌ي خانلری به شعر مهدی اخوان‌ثالث.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال دهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، چهار راه بانک، کوچه‌ی شهید جلال سرباز