شما اینجا هستید: خانهمقاله

روزی ملاّ از گورستان عبور می‌کرد. قبر درازی را دید. از شخصی پرسید: این‌جا چه کسی دفن است؟
آن شخص پاسخ داد: این قبر عَلَم‌دار امیر لشکر است.   
ملا با تعجب گفت: مگر او را با عَلَمش دفن کرده‌اند؟!

 به مناسبت انتشار کتاب «زن در تاریخ و فرهنگ ایران»تألیف: خانم فریده غلامرضایی

تاریخ اجتماعی لرستان در ادوار مختلف همواره زنانی فرهیخته و صاحب اندیشه و قلم را در دامان خود پرورانده است که همگام با مردان و گاه فراتر از آنان به خَلق آثاری بدیع و ماندگار پرداخته‌اند. زنانی که گاه فراتر از مرز جغرافیایی زادگاه خود به کنكاش در عرصه‌های مختلف پرداخته و خواننده را به سیر و سلوک و سفر به درازنای گوناگون مرز و بوم تحریض کرده‌اند چنان‌چه در بررسی سیر تحول نقش زنان در دوره‌های مختلف و پیش‌تر، در تاریخ اسطوره‌ای ایران، همواره ردپا و حضور زنان به عنوان سمبل توتم‌گرایی وتوتم‌پرستی وجود داشته است؛

 خوانشی از «قصه‌ی غنچه»، سروده ی دکتر محمد رضا روزبه

«زبان شعر زبان تناقض است» کلینت بروکس
«خون خورده غنچه عمری، تا یک دهان شکفته است» صائب
اشاره: دکتر محمدرضا روزبه، «حرف‌هایی برای نگفتن» ـ اثری موجز و فشرده در 70 صفحه، شامل33 غزل و هفت نوسروده ـ را در سال 1378 چاپ و منتشر کرد. و پس از 16 سال ظاهراً هنوز با شکیبایی، حرف‌هایی بسیار برای نگفتن را در مِجریِ پستو گذاشته و مصرّانه برآن است دیگر مجموعه‌ي شعری چاپ نکند. در این آشفته بازار شعر و صدور و صادرات شاعر! شاید ـ و حتماً ـ حق با اوست.

 بسیاری ازمورخان آغاز "روزگارمدرن" را بین رنسانس و انقلاب فرانسه می‌دانند. برخی آغاز صنعتی شدن اروپا و پیدایش تولید سرمایه‌داری وتعمیم تولید کالایی را آغازگاه مدرنیته دانسته‌اند ونویسندگانی نهایت مدرنیته را میانه سده‌ی بیستم و حتا "امروز" می‌شناسند.

لسان‌الغیب لقبی است که دکترین زبان و ادبیات فارسی برای حافظ برگزیده‌اند. حافظ شاعری است که زبان شعري‌اش دارای پارامترهایی معرفت‌شناسانه است. چندلایگی زبان با استفاده از دیالوگ‌های چندجانبه از دیگر کارکترهای زبانی در شعر حافظ محسوب می‌شوند. منظر عارفانه‌ی حافظ با نظری عرفاني، سازگار و کلافی عمیق‌خورده و بدین‌سان مي‌باشد که زبان این شاعر«جنگ‌آسا» را زبان غیب می‌نامند.

 برگ عیشی به‌گور خویش فرست   کس نیارد ز پس تو پیش فرست
آثار ما به صفحه گیتی نشان ماست از بعد ما نگاه به آثار ما کنند
مدارک و نوشته‌ها و اسنادی که متعلق به قحطی رایج در مملکت ایران اواخر حکومت قاجار بوده، بسیار اندک می‌باشند. مهم‌ترین منبعی که در این‌باره می‌تواند اطلاعات شایانی در اختیار پژوهش‌گران قرار دهد، اسناد، دست‌نوشته‌ها و یک‌سری تابلوهای مینیاتوریست مربوط به استاد حسین بهزاد، که هم‌اکنون در مکان موزه‌ي سعدآباد تهران و تعدادی نیز نزد بازماندگان ایشان نگه‌داری می‌شوند.

 آيا شادي بر اقتصاد و رفاه مردم تاثير مي‌گذارد؟
تحقيقات پ‍‍‍‍ژوهش‌گران علوم رفتاري نشان داده است كه احساس شاد بودن جامعه مستلزم فراهم شدن عواملي است كه حتا از درآمد و رفاه مادي مهم‌تر هستند، عواملي مانند حمايت اجتماعي، نبود فساد، احترام و تمكين به قانون، رعايت حقوق ديگران و برقراري امنيت رواني جامعه كه مهم‌ترين سرمايه‌ي اجتماعي يعني اعتماد اجتماعي را تضمين مي‌كند. اين‌كه چرا با وجود رشد اقتصادي و بهبود شرايط زندگي، هنوز مردم دنيا درگير غم و افسردگي هستند و آيا توجه به سلامت رواني و شادي و نشاط مردم بر رضايت از زندگي، تلاش و كوشش جمعي، توليد و رفاه اقتصادي جامعه تأثير‌گذار است، سؤالي كه نيازمند به تأمل و ارائه پاسخ مناسب دارد.

 شعر(poetry) از دو منِ وجودی تشکیل می‌شود. نخست منِ مجازی شعر است و در ثانی منِ حقیقی آن. من مجازی شعر شامل تیپ و ظاهر یا به اصطلاح همان ساختار شعر می‌شود و به تعبیری دیگر می‌توان این من مجازی را (لباسیسم ظاهر) شعر نیز نام نهاد. و من حقیقی شعر شامل آیدتیک (درون‌بینی ذات شهود شعر) می‌باشد که "ذاتا" با درونیّات معنوی و فلسفی شاعر کلافی عمیق خورده و از شاعر، انسانی وارسته و خودآگاه را ساخته است. به تعبیری دیگر من حقیقی شعر همان(خویشتن) شاعر است که علیه جهالت درون خودِ شاعر قیام کرده و به پیروزی رسیده و البته با رفتار شخصیتی و منش و بینش انسانی شاعر را به‌وجود آورده است.

رعایت بهداشت و استحمام نوزدان و کودکان یکی از اصول اولیه در حفظ سلامتی آنان به شمار مي‌رود.  چون این کار به ویژه در نوزادان معمولاً باید توسط والدین صورت گیرد در بیش‌تر موارد با دلهره و نگرانی‌هایی همراه است. مخصوصاً در مورد والدینی که اولین فرزندان‌شان تازه به دنیا آمده است.

خوانش مجموعه‌ شعر «همه‌ی، کلمات در میدان ونک پیاده می‌شوند»
سریا داودی حموله«همه‌ی کلمات در میدان ونک پیاده می‌شوند» سریا داودی حموله مجموعه شعر نسبتاً کوتاه، توسط انتشارات کاکتوس تهران با مشخصات ظاهری صد و دوازده صحفه در بهار 94 منتشر و روانه بازار کتاب شده‌است.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال چهارهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، خیابان شریعتی، روبه‌روی راهنمایی و رانندگی، اول زیرگذر شقایق

تلفکس: 06633407004