شما اینجا هستید: خانهمقاله

جهانا همانا فسوسی و بازی                       
 که بر کس نپایی و با کس  نسازی
یکی را نعیمی یکی را جحیمی                          
یکی را  نشیبی یکی را فرازی
«دیباچه‌ی‌ خسروانی ابوالفضل بیهقی»
در میان بسیاری از کش‌وقوس‌های سنتی و باقی‌مانده در خاورمیانه قدیم که همان تمامی جنوب باختری آسیا و جنوب روسیه و دریای سیاه و مغرب هندوستان باشد، می‌توان اقوام این مناطق را بدعت‌گذار بسیاری از مقوله‌ها و پدیده‌های اجتماعی دانست. هم‌چنین سازننده‌ي کلیه‌ي آلات و ادوات بدوی موسیقی و نیز تئوریسین‌های موسیقی باستانی را این ملل می‌توان به حساب آورد. اما اوج کلیه‌ي تحولات فرهنگی آن زمان، ورود و حرکت فرهنگ ایرانیان به سرزمین بهارات(هندوستان) بود که حدود هفت‌صدسال پیش به وقوع پیوست. این تحول فرهنگی بدعتی سریع، مؤثر و قابل ملاحظه بود که به زبانی دیگر رنسانس فرهنگی در ابعاد وسیع خویش به حساب می‌آید. رنسانسی که دورافتاده‌ترین سرزمین‌های خاور دور را نیر دربرگرفت و نظام طبقاتی آن جوامع بدوی را شکوفا ساخت. به‌خصوص با ورود ایرانیان به سرزمین بهارات (با شروع حکومت ترک‌ها و سپس مغول‌های مسلمان) میلیون‌ها مرد و زن آواره به جرم سیاهی رنگ پوست در پشت دروازه‌های شهر در هم می‌لولیدند و هرازگاه به جرم قحطی و گرسنگی مصنوعی، میلیون‌میلیون جان خود را از دست می‌دادند، آزاد گشته و اسلام آوردند (که هزاران‌سال حاکم بر این سرزمین بزرگ و پهناور بود.ْCAST SYSTEMسیستم طبقاتی) توسط عقاید پاک و انسانی در هم شکسته شد. و انسان‌هایي که هزاران‌سال در بردگی مطلق به سر می‌بردند با طعم آزادی نسبی آشنایی یافتند. هدف این نوشته مطالعه و بررسی دولت‌ها و حکومت‌های مختلف این سرزمین‌ها نیست، بلکه هدف مطالعه‌ي یکی از تحولات آن زمان در مورد تکامل آلات و ادوات موسیقی بدوی به اشکال امروزی است. از جمله افرادی که در این راه قدم‌های شایان توجه برداشته است، دانشمند ایرانی امیرخسرو دهلوی شاعر و موسیقی‌دان معروف می‌باشد که سرآمد زمان خویش بود.

تغییر به معنی: از حال بگشتن / انتقال چیزی از حالتی به حالت دیگر. خروج از حالت طبیعی و تبدیل و خشم و غضب - و رشک خوردن بر اهل خود.
 تحول نیز می‌تواند به معنای: از جایی به جایی رفتن / برگشتن از حالی به حالی دیگر - انقلاب و دگرگونی باشد.
تطور نیز بدین معناست: گونه‌به‌گون- از حالتی کلی به حالتی کلی‌تر درآمدن چه از حیث باطن و چه از لحاظ ظاهر. محو و نیست‌شدن یک چیز و نمود و هست‌شدن چیز دیگر به‌جای آن به‌گونه‌ای که از لحاظ ذات و ماهیت کاملاً تحولی صورت گرفته باشد. بنابراین تعاریفی به‌شرح ذیل از حیث مفهوم از «تغیر»، «تحول» و «تطور» به‌دست می‌آید.

بابررسی شعری از مجموعه‌ی «رقص بی‌جهت » سروده‌ی میرسلیم خدایگان

روح‌الله رويين/ اشاره: نقد ادبی، دانشی است که از آن دیگر به تنها چیزی که استناد نمی‌شود، نظرات شخصی و ذوقی منتقد از یک سو و نیات مؤلف، و هم‌چنین محتوای اثر از دیگر سو است؛ نکاتی که در نقدواره‌های ما معمولاً جهت‌های بسیار معتبر نقد به حساب می‌آید و اگر نادیده انگاشته شوند، نقدی نیز پدیدار نمی‌آید. هم‌چنین به اعتبار معنای واژگانی نقد- جداکردن سره از ناسره - معمولاً فرد منتقد بیش‌تر به‌دنبال نقاط ضعف و قوت اثر برمی‌آید، بدون خوانش آن براساس یک شیوه‌ی علمی نقد ادبی. آن‌چه این سال‌ها ضربه‌ای جبران‌ناپذیر بر پیکره‌ی نحیف نقد ادبی وارد نموده، همین معضلات بنیادین است، یعنی: نقد ذوقی و سلیقه‌ای، فربه‌کردن نیات مؤلف - حتا گاه نقد اثر او با حضور خودش!- و هم‌چنین پروارکردن محتوای اثر در مقابل تمهیدات و شگردهای فنی آن. و حاصل فقط از دست رفتن ادبیت متن به طور کامل و فدا‌کردن آن در مقابل چیزی است که اساساً ربطی به هنر نداشته و از بیرون به آن سنجاق شده است.

مرغ سبز (مرغ اُرگانيك يا مرغ عاري از هرگونه آلودگي شيماييي، فيزيكي و ميكروبيولوژيك) چيست؟
اصطلاحاً به توليدي اطلاق مي‌شود كه عاري از آنتي‌بيوتيك و ساير آلودگي باشد شايد بتوان گفت به سختي مي‌توان چنين توليدي را به‌عمل آورد؛ بر اساس گزارش سازمان دام‌پزشكي در كل كشور از 27000واحد مرغ گوشتي فقط 100 واحد اين شرايط را دارند و اين واحدها با داشتن شرايط بهداشتي مناسب از قبيل فاصله‌ي مناسب از شهرها، روستاها و ساير واحدهاي توليد اجراي مديريت فني و آگاه و علمي و رعايت تمام شرايط ايده‌آل و استفاده از تغذيه‌ي استاندارد مي‌توان اين فرآورده را توليد كرد. ادعاي هر توليدكننده مبني بر اين‌كه محصول من ارگانيك است بدون تاييد دام‌پزشكي غيرممكن است؛ البته اين پروسه منوط به طي آزمايش‌هاي مطمئن و دقيق توسط آزمايشگاه دام‌پزشكي دولتي است كه داراي كارشناسان متعهد و مطمئن و دلسوز و صرف هزينه‌هاي زياد مي‌باشد. اين ‌آزمايش‌ها بايد طي يك‌ دوره‌ي پرورش حداقل 3 مرحله صورت گيرد؛ يك مرحله در 20- 15 روز‌گي پرورش، مرحله‌ي دوم 30-25 روز‌گي و مرحله‌ي سوم 50-40 روز‌گي.

 مديريت‌ شهرستان‌ با ايجاد هماهنگي ‌بين‌ بيمارستان‌ و مركز بهداشت‌ شهرستان‌ مسئوليت‌ كنترل‌ و هدايت‌ شبكه‌ي‌ بهداشت‌ و درمان‌ شهرستان‌ را بر عهده ‌دارد. بیمارستان واحد تخصصی پزشکی در سطح شهرستان است بیمارستان شهرستان مجموعه‌ای است که با اجزای زیر مشخص می‌گردد: بخش‌های بستری، تشخیصی، داروخانه، پلی‌کلینیک، اورژانس بیمارستان شهرستان باید حداقل چهاربخش بستری داخلی، جراحی، کودکان، زایمان و دو بخش تشخیصی) آزمایشگاه و رادیولوژی) را داشته باشد. کلیه‌ي این بخش‌ها باید به‌وسیله‌ي پزشکان متخصص اداره شود. به‌عبارت دیگر اشتغال پزشک عمومی در بیمارستان نقض هدف‌های سطح‌بندی خدمات است و نظام ارجاع را بی‌ثمر می‌سازد. بیمارستان پس از تشخیص و درمان بیماران ارجاع‌شده از مراکز بهداشتی درمانی، باید نتیجه‌ي تشخیص و اقدام را به مرکز ارجاع‌کننده اطلاع دهد و در صورت لزوم توصیه‌های لازم در مورد ادامه درمان بیمار را به مرکز بهداشتی درمانی اعلام نماید.

مروری کوتاه بر اصالت‌نگری زبانی در اشعار خاطره خاتون جلدانی

زبان گهواره‌ي تمدن انسان، شجره‌نامه‌ي هر قوم و مقوله‌ای است که شامل اولین شیوه‌ي خودابرازی را شامل می‌شود. زبان در واقع شناسنامه و کارت شناسایی هر قوم و ملتی است، لذا پرداختن به آن از ضروریات است. زبان لُری یکی از زبان‌های شاخه‌ي غربی ایران است که در گستره‌ي وسیعی از جنوب غرب کشور به آن تکلم می‌کنند. زبان لُری دارای زیرمجموعه‌هایی است که یکی از آن‌ها گویش فئیلی یا فیلی است. گویش فئیلی زبان لُری، با اندکی تفاوت، زبان بسیاری از مردمان لُرستان(خرم‌آباد، چگنی، پل‌دختر، رومشگان و قسمت‌هایی از رورود، کوهدشت و بروجرد)، ایلام(دره‌شهر، آبدانان، دهلران و قسمت‌هایی از مهران و ملکشاهی)، خوزستان(اندیمشک، نیمی از شوش و قسمت‌هایی از دزفول)، قزوین و گیلان(لوشان) است.

 هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هایِ واگیردارِ مشترک بین انسان و کلیه‌ی پستانداران است. عامل این بیماری، ویروسی است که تمایل مخصوصی به بافت عصبی دارد و از راه بزاق با گزیدگی حیوانات هار به انسان و دام‌ها منتقل می‌شود و هیچ دارو و مواد شیمیایی قادر به درمان آن نیست.

حمید ایزدپناه: به انگیزه‌ي گرامی‌داشت هنرمند شاعر و ترانه‌سرای قوم لُر آقای رمضان پرورده

آن نغمه و آن  شور نواگر دل ما را  زین ره به شکیبی به سوی راز بقا برد «صفا»
از گذشته‌ها
از آن‌جا که چامه و شعر و شاعری بسیار تعریف شده و کار هنرمند گرامی آقای رمضان پرورده در ترانه‌سرایی شهرت و اعتبار بیش‌تری یافته است‌، به توضیحی کوتاه درباره‌ي پیشینه و اهمیت این هنر می‌پردازم.
اگرچه به ظاهر چامه یا غزل و ترانه‌سرایی یک هنر و مقوله در سرایش و سرودن به نظر می‌رسد، اما تفاوت‌هایی دارند و دشواری‌هایی که هریک تعریفی جداگانه دارند.
ترانه، سروده‌ای کوتاه در دو بیت و تک‌بیت و یا چند‌بیتی می‌گفتند که کهن‌ترین آن‌ها را سروده‌های گوسانی زمان اشکانیان در همین محدوده‌ي لرستان یا پهله‌ي اشکانیان دانسته‌اند که به‌وسیله‌ي گوسانان ترانه و داستان‌سرا و نواگر، اجرا می‌شده است (تاریخ ادبیات پیش از اسلام، ‌نوشته‌ي دکتر تفضلی، صص 75 و 76)
میراث گوسانی ادبیات و موسیقيای نواگران پارتی، به دوره‌ي ساسانیان انتقال یافت و رونق فراوان گرفت و در قالب پهلویانه‌ها، ترانه شد. از جمله ترانه‌های دیگر این زمان که به جای مانده، سی لحن باربد است که به گفته‌ي نظامی گنجه‌ای آن‌ها را از میان صد لحن برگزیده که هر لحن و آهنگی ترانه و کلامی داشته  است. درپی هجوم تازیان به ایران این تک‌بیت و یا دوبیتی را «فهلویات» یا همان پهلویانه مي‌گفتند.

 با توجه به این‌که موضع‌گیری و مشارکت مردمی در استان‌های با حال‌وهوای غالب بومی و عشایرنشین در موسم انتخابات‌های شهری و استانی اغلب مبتنی بر تعصبات و گرایش‌های قومی و ایلیاتی است و بازدهی و عملکرد برگزیدگان و منتخبان ناشی از چنین انتخاب‌هایی تأمین‌کننده‌ی منافع عمومی و بلندمدت نبوده و نیست، زمزمه‌هایی مبنی بر شیوع این نگرش به گوش می‌رسد که: ایلات و فرهنگ‌های بومی و محلی سرمنشأ تمام بدبختی‌ها و مشکلات هستند!!!

 چکيده: سيره‌ي سياسي ائمه(ع) در برابر جريان‌هاي حاکم، منطبق با شرايط جامعه بود. امام‌حسن عسکري(ع) نيز در دوران امامت خويش با توجه به محدوديت‌هاي سياسي شديد از راه‌هاي مختلف به اتخاذ مواضع سياسي منطقي پرداخت که نتيجه‌ي آن، حفظ تشيع و ايجاد آمادگي و زمينه‌سازي براي غيبت امام زمان(عج) بود. خلفاي عباسي نيز با وجود ضعف حاکم بر دستگاه خلافت، هيچ‌گاه از امام(ع) و اقدامات ايشان غافل نشده و در نهايت ايشان را به شهادت رساندند. در مقاله‌ي حاضر ضمن پرداختن به شرايط سياسي حاکم بر دستگاه خلافت عباسي و سياست خلفاي بني‌عباس نسبت به امام(ع) و شيعيان آن حضرت، مهم‌ترين مواضع سياسي و راه‌کار‌هاي امام‌حسن عسکري(ع) در برابر جريان خلافت تبيين مي‌گردد.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال دهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، چهار راه بانک، کوچه‌ی شهید جلال سرباز