شما اینجا هستید: خانهیادداشت

ماجرای سیل گذشته و پیامدهای آن، گویی حاضر نیست از سر استان دست بردارد به گونه‌ای که تبدیل به مصداقی شده‌است برای مطلب «آرزو کنیم سیل نیاید» چاپ شده در شماره‌ی507سیمره (10 مهر 98).

اعتراض‌های گسترده، بخش وسیعی از مردم عراق و لبنان درتداوم قیام‌ها و انقلاب‌هایی است که بهار عربی نام گرفت. خیزش بهارعربی با دخالت برخی قدرت‌های بزرگ و حکومت‌های ارتجاعی منطقه درنیمه‌ی راه با مشکل مواجه شدند. اوضاع منطقه را ملتهب و مردم به‌پاخاسته دردست‌یابی به خواست‌های برحق خود بازماندند. هم اینک مردم آن دیار خسته از جنگ و کشتار و ویرانی دوباره علیه بی‌عدالتی و فساد حاکمان به میدان مبارزه آمده‌اند. اینان خواهان رهایی هستند حتا اگر باز هم سرکوب شوند این اعتراض‌ها در فرصت‌های دیگر با عزمی راسخ‌تر ادامه خواهند یافت و سرنوشت دیکتاتورهای گذشته را نصیب آن‌ها خواهند نمود .

در روزهای اخیر پوستری تبلیغاتی با عنوان مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری و برنامه‌هایی مرتبط در رسانه‌ها از جمله برنامه بدون توقف شبکه‌ی3 جنجال برانگیز شد. این نخستین باری نیست که رسانه‌ی ملی درجهت توهین به شعور مخاطبین خود و تبلیغ چند همسری عمل می‌کند. به یاد دارم در برنامه‌ای مردی سه‌زنه را به مخاطبین عرضه کردند که دلایل خود را برای ازدواج مجدد، تنوع‌طلبی و بیان عبارت «میلم کشید» را عنوان کرد.

با تبدیل سازمان گردشگری به وزارت انتظار می‌رود سهم استان‌های حاشیه‌ي زاگرس از صنعت گردشگری افزایش یابد.

امروزه جاذبه‌های مدرن و پیش‌رفته نظیر پارک‌های آبی، پیست‌های اسکی و...برای گردشگران خارجی خیلی جذاب نیستند، بلکه جاذبه‌های بومی، نظیر صنایع دستی، غذاهای محلی لباس و آیین‌ها و هنرهای بومی برای گردشگران خارجی و حتا داخلی از جذابیت بیش‌تری برخوردار است.

به عقیده‌ی کارشناسان، ایران کشوری است حادثه‌خیز، هر ساله یک یا چند حادثه‌ی خطرناک در این سرزمین پهناور رخ می‌دهد. حادثه‌ی پلاسکو در تهران یکی از همین حوادث دل‌خراش بود که هنوز دودِ دردِ آن رخداد تلخ در چشم مردم ایران است و فراموش نشده‌‌است. و البته داغ زلزله‌ی کرمانشاه هنوز بر گرده‌ی مردم آن سامان سنگینی می‌کند...

به بهانه‌ی روز جهاني فقر بر خود لازم ديدم در مورد پديده‌اي بنويسم كه با چهره سياه و زمختش دارد به آرامي درزندگي همه ما نفوذ مي‌كند واثرات زيان‌بار خود را بر زندگي‌مان به جاي مي‌گذارد. تا جايي‌كه آمار نه تنها از گسترده شدن فقر در طبقه پايين جامعه سخن مي‌گويند بلكه تحليل‌ها نشان از نفوذ فقر در طبقه‌ی متوسط و كوچك شدن آن دارد. بنابراين گسترش فقر و عوارض و پيامدهاي جبران‌ناپذيرو پيدا كردن دلايل و ريشه‌هاي آن بحث متفاوتي است كه در فرصت مناسب‌تري بايد بدان پرداخت. اما در اين يادداشت كوتاه قصد دارم به ابعادي از فقر بپردازم كه كم‌تر ديده شده‌ و ما به‌راحتي به‌خاطر درگير شدن در سطح نيازهاي اوليه و اقتصادي از ديدن اين اشكال فقر غافل مانده‌ايم. 

ایران کشوری است به‌واسطه‌ی موقعیت خاص جغرافیایی که دارد در جنگ دوم جهانی شکل دالان و یا معبری را بین   قوای متفقین پیداکرد و در واقع به صورت یک کشور بین‌المللی (کاسمو پولیتنان) درآمد. مرزها برداشته شد و پای هرقوم و نژاد و ملتی از ملل جهان در این کشور بازشد. بعضی از آن‌ها آزادانه به فعالیت‌های سیاسی و نشر افکار خود پرداختند. پس ازجنگ نیز میدان نبردهای سری، علنی، سیاسی و جنگ‌های سرد قدرت‌های بزرگ و مرکز تحریکات پشت پرده بیگانگان و جولانگاه تبلیغات ایادی خارجی و داخلی گردیده بود.

 ‏1- بنیامین که خود در اوج شکوفایی فکری از ترس اسیر شدن به دست نازی‌های فاشیست، دست به ‏خودکشی زد، گفته که ما فقیر شده‌ایم چرا که میراث انسانی خود را فرو هشته‌ایم. تجربه‌ی جنگ‌های ‏اول و دوم جهانی، آدم‌کشی‌های استالین، کوره‌های آدم‌سوزی نازی‌ها، نسل‌کشی‌ها در رواندا ‏و کامبوج، قتل‌عام مسلمانان به دست صرب‌ها و حمله‌ی شیمایی صدام به کُردهای حلبچه و ...، گمان ‏می‌رفت که ذهن قدرت‌مندان در عرصه‌ی سیاست را از دگماتیزم دینی و نژادی پیراسته باشد تا ‏امیدوار باشیم دیگر شاهد قتل‌عام انسان‌ها نباشیم. اما متأسفانه، سخن بنیامین هم‌چنان معتبر است.

بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَ (مِنْ) أَشْيَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ وَ أَوْلِيَائِهِمْ ، يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، 

سه واژه‌ی فوق در قالب «فعل» همانند دیگر افعال  هر کدام یک جمله را با یک معنا تکمیل می‌کنند. آن‌چه که بعد از تکمیل جمله یا جملات برای گوینده یا مخاطب یا کنشگر (انجام دهنده‌ی کار) بر جای می‌ماند و به تبع محیط پیرامونی از آن برخوردار می‌شود حلقه یا حلقه‌های زنجیره‌ای از تقاسیر یا بازخوردهاست؛ یعنی این‌که در بعد زمان و مکان، شدن‌ها، ماندن‌ها و رفتن‌های ما از حیت کارکردی و از بابت فایده‌مندی در عرصه‌های فردی (اخلاق و منش) و اجتماعی (تعاملات سیاسی، اقتصادی و....) و در یک جمله شکل دادن به زندگی با چه کیفیتی و در چه سطحی از«معرفت» قابلیت تطبیق باور با عمل را داراست؟

 آب کم جو تشنگی آور به دست         

تا بجوشد آبت از بالا و پست

مولانا در این بیت نغز و پرمغز می‌گوید:

پیش از جست‌و‌جوی آب، باید احساس تشنگی و آب‌خواهی در انسان پیدا شود. به عبارت دیگر یعنی آن‌گاه که به ضرورت مطالعه (نوشتن و کتاب‌خوانی) و حیاتی بودن آن پی بردید، باید چنان کنید که همواره بی‌آن نتوانید زندگی کنید.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال چهارهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، خیابان شریعتی، روبه‌روی راهنمایی و رانندگی، اول زیرگذر شقایق

تلفکس: 06633407004