شما اینجا هستید: خانهیادداشت

در طول سده‌ها آرزوی ضبط صدا خیال‌پروری شاعرانه‌ای به نظر می‌رسید. این آرزو در متون فراوانی مطرح شده بود، از اشاره‌هایی در نوشته‌های افلاطون و فرانسوآ رابله تا سیرانو دو برژراک. توانایی ضبط اجراهای موسیقی و باز شنیدن آن‌ها در اواخر سده‌ی نوزدهم ممکن شد. ضبط الکترونیکی صداها عامل اصلی در گسترش شنوندگان، و دگرگون شدن شکل دریافت موسیقی بود. تاریخچه ضبط موسیقی‌ـ صفحه‌ـ در ایران پیش از مشروطیت و از حدود سال 1284شمسی آغاز شد. در زمانی که ضبط موسیقی ایرانی آغاز شد، هنوز تعدادی از استادان دوره‌ی ناصرالدین شاه از جمله میرزا عبدالله، آقا حسینقلی، نایب اسدالله، باقرخان در قید حیات بودند و از جمله اولین کسانی بودند که صدای سازشان با دستگاه‌های آن زمان ضبط شد.

این روزها سوژه‌های گفتار روزانه‌ی مردم شبیه به هم شده‌است. وقتی به‌هم می‌رسند از گرانی، تورم و احساس ناامنی و بی‌اطمینانی به آینده سخن می‌گویند. از تهدیدهای بیرونی می‌گویند. از ضعف‌ها و فساد و رانت‌خواری و در پایان با لحنی حاکی از ناامیدی و درماندگی از هم می‌پرسند. به کجا می‌رویم؟!
سوال به کجا می‌رویم جدا از این‌که در آن نوعی ابهام و ناامنی و بی‌اطمینانی نسبت به آینده به چشم می‌خورد. نوعی استیصال، انفعال و درماندگی نیز در آن مشاهده می‌شود. به کجا می‌رویم یعنی ما تماشاگه حرکت کشتی‌ای هستیم که در آن نشسته‌ایم و کسی از درون این کشتی از مقصد این کشتی خبر ندارد و اگر هم کشتی‌بانان از مقصد و مسیر چیزی می‌دانند کم می‌گویند یا اگر بگویند کسی باور نمی‌کند.

همان‌طور که می دانید حال و روزِ جامعه‌ی ایران وخیم است. زیرا روزی نیست که خبری از دزدی، اختلاس و فساد در سطحِ جامعه منتشر نشود و خاطرِ مردم را پریشان نکند. متأسفانه حجمِ وسیع این‌گونه اخبار موجبِ بی‌اعتمادی بینِ مردم و نهادِ حاکمیت شده است. از منظری دیگر انتشارِ وسیعِ اخبار فساد و اختلاس (واقعی یا غیرواقعی)، به نوعی فساد و اختلاس را عادی و سیستماتیک جلوه می‌دهد که هم برایِ ثبات و اقتدارِ حاکمیت، خطرناک است و هم فروپاشی معیارهای اخلاقی جامعه را مورد هدف قرار می‌دهد.

از تاثیر موسیقی برجسم و جان آدمی بی خبر نیستیم.
 موسیقی را چه"صنعت ترکیب اصوات" بخوانیم یا به تعبیر افلاطون آن را "ناموس اخلاقی"بدانیم یا بگوییم: موسیقی جبران ناکامی‌های زبان است و مثل شکسپیر بگوییم:
"آن‌جا که کلام تمام می‌شود موسیقی آغاز می‌شود"والمختصر به مدرن‌ترین تعریف موسیقی برسیم که می‌گوید:
" موسیقی صدا در زمان است" و...
همه‌ی این تعریف‌ها اگر درست باشند جای خود دارند و این که ما، در برابر آهنگ‌ها و موسیقی، شاد و غمگین و هیجان زده و احساساتی می‌شویم و به دنیایی غیرآن چه هستیم می‌رسیم خود حکایتی شیرین و شنیدنی است‌.

نهاد مدنی به مانند سایر مفاهیم از دید صاحب‌نظران از تعاریف گوناگونی برخوردار است و اجماع واحدی برای تعریف آن نیست.
درکشور ما نهاد مدنی یا سازمان‌های مردم‌نهاد بدین‌گونه تعریف می‌شوند:
«نهادهای مدنی نهادهایی هستنند غیردولتی، غیرسیاسی و به دور از وابستگی مالی به دولت.»
این تعریف در وجه غالب و در عمل، این چنین نیست؛ زیرا به‌جای غیردولتی بودن به‌نوعی دولتی هستند.

علی گودرزیان/ سیمره: ...«احمق مردا که دل درین جهان بندد! که نعمتی بدهد و زشت بازستاند.»  تاریخ بیهقی

روزگاری شورای شهر دوره‌ی سوم الشتر، میدانی در ورودی شهر، احداث کرد و نشانی از هویت و شناسنامه‌ی تاریخی و فرهنگی لرستان و شهرالشتر برآن نصب کرد و نامش را «ایشتار» گذاشت! ساخت میدان ایشتارالشتر، مورد توجه هنرمندان و کنشگران تاریخ و میراث فرهنگی این دیارقرارگرفت.

با گسترش رنسانس و انقلاب صنعتی در اروپا و رشد فزاینده‌ی این جوامع بعد از دوران سیاه و تاریک قرون وسطی موجب تجدید نظر اساسی و بنیادین در رسوبات فکری آنان گردید که در مواجه با مسائل کلان  به‌ ویژه  قدرت و باز تعریف آن، انسان دارای حقوقی مشخص ولاتغیر می‌باشد و روند فاصله گرفتن از  قدرت لاهوت بی‌انتها که اراده و توانایی بازتولید هرگونه جهش و حرکت در جهت شکوفایی و دست یافتن به پیش‌رفت و توسعه را ناممکن کرده بود،  آغازشد. با سقوط قدرت کلیسا و به حاشیه رفتن اقتدار روحانیون به عنوان حافظان وضع موجود سرآغاز دورانی طلایی و رو به رشد در نظامات جوامع غربی شد که می‌توان عنوان رنسانس فکری در باورها و نگاه آنان در دست‌یابی به روش‌های عقلایی و خرد جمعی و به‌دور از سلطه‌ی فردی از آن یاد کرد.

وقتی طالبان متحجر و جاهل، صارمی، خبرنگار خبرگزاری اسلامی ایران (ایرنا) را سال 1377 در مزار شریف افغانستان به شهادت رساند، روزی در ایران برای گرامی‌داشت مقام «خبرنگار» در تقویم ما ثبت و ضبط شد. بدین روی هر سال در هفدهم اَمُرداد، در سراسر کشور و به ویژه در لرستان که صارمی اهل این استان است، برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود.

روند پیش‌رفت در یک پروسه‌ به موازات زمان موضوعیتی عادی می‌باشد. پابه‌پای زمان در حرکت «بودن» لاجرم تغییر را رقم می‌زند و تغییر هم می‌تواند مسیر تکاملی را طی کند و هم «تخریب»را به ظهور برساند.
از هر موضوعیتی به فراخور موجودیت و چگونگی حرکت، انتظار می‌رود که چه تغییری در مسیر زمان بنماید و این تغییر خواه مثبت و تکاملی و خواه منفی و تخریبی چگونه نقشی در جامعه ایفا کند و جامعه‌ی تاثیرپذیر چگونه تاثیری را پذیرفته و به همین نسبت چه تغییری در چه زاویه‌ای بنماید. این پیش گفتار را هر چند اندک و کوتاه داشته‌ باشیم تا بعد.
و اما بعد...

فرایند توسعه در طول تاریخ با دو مفهوم صنعتی شدن و رفاه اجتماعی پیوند دارد و بیش‌تر مترادف افزایش تولید ناخالص داخلی با تاکید بر صنعتی شدن بوده، اما این رویکرد نتوانسته منجر به توزیع برابر درآمد و رفاه اجتماعی و یا گسترش آن‌چنانی طبقه متوسط گردد و نتیجه‌ی آن گسترش اختلاف طبقاتی و نابرابری بوده است، در نهایت رویکرد توسعه به سمت توسعه‌ی پایدار که برایندی از تناسب توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر حفظ محیط‌زیست ادامه یافت و این مسیر به سمت توسعه انسانی با تاکید بر انسات به عنوان محور توسعه در حال تکامل است.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال چهارهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، خیابان شریعتی، روبه‌روی راهنمایی و رانندگی، اول زیرگذر شقایق

تلفکس: 06633407004