شما اینجا هستید: خانهیادداشت

انسان در زندگی اجتماعی محکوم به مبارزه است که همواره در سه حوزه، جامعه، طبیعت و نفس خود می‌بایست برای تعالی خود و بشریت فعالانه مبارزه نماید. در تمام مبارزات صرفاً نزاع فیزیکی مد نظر نبوده جنگ اندیشه و تفکر با بی‌عدالتی و اربابان زر و زور و تزویر که قصد امحای حقوق هم‌نوعان را دارند مد نظر می‌باشد.

نوشتن در مورد مشکلات رفتاری به‌ویژه در بُعد روان‌شناسی هم دشوار است و هم توهم‌زا! چون کار نشریات واکاوی مشکلات عمومی است، گرچه ما گاهی نیاز به اصلاح رفتار خویش داریم اما ممکن است افرادی دردمند مشکلات خود را در این‌گونه بررسی‌ها بیابند و به‌جای اصلاح و رفع مشکل خویش دچار به‌خود گرفتن شده، واکنش‌های بی‌ربط و انفعالی نشان دهند. می‌دانیم هر رفتاری حتا اگر کلامی باشد مستلزم فعالیت و تلاش است و این اصول ممکن است با دو زمینه‌ی هیجانی همراه باشد یا مثبت و مفید و ارزنده که سالم و‌ بهنجار است و یا خلاف سلامت که نابهنجار خوانده می‌شود. چنان‌که بارها و بارها تأکید شده‌است اولین قدم در به‌وجود آمدن یک‌ جامعه‌ی سالم، مسئولیت‌پذیر و مهرآفرین وجود صمیمیت و صداقت در میان مردم آن است. اگر این دو واقعیت ضروری حرف اول را نزند، کج‌روی، انحراف و تجاوز به‌حقوق یک‌دیگر نهادینه می‌شود، در چنین اوضاعی جمع و جور کردن این‌گونه ناهنجاری‌ها دشوار می‌نماید.

اولین طرح متمرکز آموزش تشکل‌های مردم‌نهاد در استان لرستان با حضور مشاور وزیر کشور و معاون امور سازمان‌های مردم نهاد، جناب دکتر بهمن مشکینی و جناب دکتر ملک‌زاده برگزار شد.

 1-با این‌که از حادثه‌ی «پلاسکو» بیش از یک‌ماه می‌گذرد اما حرف و حدیث‌ها و بحث‌های کارشناسی در باره‌ی آن ادامه دارد چرا که حالا دیگر این نام، چون استعاره‌ای شده‌است که یاد آن، آدم را به فکر سوختن انسان‌ها، دود شدن سرمایه‌ها، به سوگ نشستن جامعه و ضعف در برابر رویدادهای مشابه می‌اندازد و درواقع، این رخداد، به تعبیر روان‌شناسان، رویدادی «تروماتیک» است که روزها و شب‌ها را درمی‌نوردد و برای زمان‌های دراز در حافظه‌ها باقی می‌ماند.

فلسفه در کنار سایر علوم از نیاز‌های ناگریز سازندگان دنیای نوین است. زیرا فلسفه حس کنجکاوی انسان را وسعت می‌بخشد و به وی امکان می‌دهد به شیوه‌ی اندیشمندانه‌ای با رویدادهای جهان برخورد نماید. در کلام آخر فلسفه موجب گسترش افق دید انسان می‌شود.

پس از رفتار توهین آمیز اخیر پرزیدنت و منتخب جدید یانکی‌ها در اعلام منع ورود اتباع چند کشور از جمله ایران به خاک آمریکا، احساسات مردم ایران به شدت جریحه‌دار شد.

از شمار دوچشم یک تن کم     وز شمار خرد هزاران بیش
روز پنج‌شنبه بیست‌ویکم بهمن‌ماه 1395 آرامستان خضر شهر خرم‌آباد قطعه‌ی بهشت هشتم شاهد برگزاری یکمین سال پرواز عقاب آسمان فرهنگ و هنر و ادب شهر خرم‌آباد و سرو سایه‌افکن معرفت، استاد حمید ایزدپناه بود.

امروزه بحث پذیرش وکیل به یک بحث اجتماعی و رسانه‌ای تبدیل شده است. رسانه‌ی ملی و برخی فعالان و مقامات قضایی و سیاسی برای وجیه‌المله شدن در آستانه‌ی انتخابات نیز با کمپین حذف ظرفیت دم‌ساز شده‌اند. بدون آن‌که به عواقب کار و کثرت بیش ازحد وکیل و اعمال نفوذ و کارچاق‌کنی در دادگستری بیندیشند.

عزیزانی که این سطور را مشاهده می‌کنند، احتمالاً ممکن است در این شرایط که لحظه به لحظه ناقوس مرگ نواخته می‌شود انتظار پرسه زدن در آن را نداشته باشند. شایسته است فراموش نگردد و منکر واقعیت هر پدیده‌ای می‌توان شد الا مرگ، با وجودی که خیلی از حقایق و واقعیت را شاهدیم که همواره تکرار می‌شود یا آن را باور نداریم یا این‌که خود فریبانه از کنار آن‌ها سرسری می‌گذریم.

هرگز لحظه‌ای را که در اوج درماندگی‌ام از درمان پسرم پس از 12 مرحله‌ شیمی‌درمانی از صمیم قلب از خداوند بخشیدن سلامتی دوباره را برایش خواستم، فراموش نمی‌کنم و جاری شدن این جمله که «خدایا تو ببخش من هم بخشیدم». پس از آن دریافتم تنها کاری که باید کرد این است که مشتاق عفو و بخشش باشم. خود را دوست بدارم و بپذیرم و تأیید کنم آن‌گاه همه چیز بر وفق مرادم خواهد بود و گویی معجزه‌هایی در همه‌جا منتظرم بودند.
کینه مثل زهر خوردن و در انتظار مرگ دیگری بودن است و البته بخشش و گذشت هم کار آسانی نیست و چه بسا سال‌ها رنجش‌هایی را در دل نگه می‌داریم اما حاضر نیستیم برای رها شدن خود و دیگران آن‌ها را ببخشاییم؛ گذشت شاید کار سختی باشد ولی فشار روانی ناشی از کینه‌جویی خود باعث غم، از دست دادن سلامتی و احساس تنهایی و دل‌تنگی می‌شود.
بخشیدن، رها کردن احساس ناراحتی و رنجش خاطری است که انرژی زیادی از ذهن و توجه را به شخصی که ما را رنجانده دربر گرفته است.
چه خوب است درک کنیم همان‌هایی که باید ببخشاییم با فهم و دانش و هوشیاری که در آن زمان داشته‌اند بهترین کاری را که به عقلشان می‌رسیده در حق ما انجام داده‌اند و حالا بخشش آسان‌تر خواهد بود.
بخشش ابزاری است که از آن می‌توان برای خنثی کردن خشم، کینه و سایر هیجان‌های منفی استفاده کرد از نظر بعضی، بخشش حتا قدرت دارد تا هیجان‌های منفی را به هیجان‌های مثبت تبدیل کند. برای کسانی که به علت اشتباهات و خطاها، بی‌وفایی‌ها یا فریب‌کاری دیگران هیجان‌های منفی به گذشته دارند بخشیدن خیلی مهم است. بخشش به معنای فراموش کردن، اغماض کردن، معذرت و پوزش خواستن از فرد خاطی نیست و هدف از بخشیدن هم لزوماً آشتی و مصالحه نیست بلکه کاری است که شما برای خودتان و به‌منظور کاستن از سطح تنش روان‌شناختی انجام می‌دهید تا از هیجان‌های منفی مسموم خلاص شوید.
تنفر داشتن از کسی مثل دوست داشتن او سرشار از انرژی زیادی است، اگر هیجان و انرژی منفی‌تان را صرف بخشیدن نکنید، باگذشت زمان از نظر سلامتی نتایجی منفی برایتان به ‌بار می‌آید. اما فرد خطاکار برای بخشیده نشدن دچار مشکل نمی‌شود.
ظاهراً با نبخشیدن به خطاکارانی که علیه شما کاری کرده‌اند اجازه می‌دهید تا بارها و بارها و زمان درازی شما را قربانی کنند. بخشش به شما امکان می‌دهد تا دوباره قدرت خود را به دست آورید. بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که قادر به بخشیدن‌اند در مقایسه با غیربخشنده‌ها از نظر سلامت روانی و جسمانی وضعیت بهتری دارند. بخشیدن متضمن رها کردن تعمدی کینه و نفرت و عملی است که باید فرد بخشنده از روی میل و آزادی انتخاب کند و دیگران نمی‌توانند و نباید فرد را وادار به بخشیدن کنند.
 یکی از فنونی که بخشیدن را آسان‌ می‌کند، نوشتن نامه‌ی بخشش است که در آن خطا یا گناهی که در مورد شما صورت گرفته و نیز هیجان‌ها و احساسات مربوط به آن را شرح دهید سپس قول دهید که خطاکار را می‌بخشید ولی نامه را هیچ‌گاه برای او نفرستید، با این ‌کار قدرت بخشش را تجربه می‌کنید. گاهی افراد نسبت به خود کینه‌ای به دل دارند که در این صورت هم مخاطب نامه‌ی بخشش خود فرد است و یا حتا در مواردی نامه‌ی بخشش خطاب به کسانی است که از دنیا رفته‌اند و خواهید دید در این مورد هم که بازخوردی وجود ندارد، خاصیت درمانی وجود دارد.
شاید نخواهیم ببخشیم اما به محض این‌که صمیمانه بگوییم مشتاق عفو و بخشایش هستیم فرایند شفا آغاز می‌شود. تمرین کنیم و بیاموزیم بخشش را زیرا برای شفای خود ما لازم است که گذشته را رها کنیم و یکایک افراد را ببخشاییم.
به این جمله‌ی تأکیدی از لوییز هی توجه کنید:
«تو را عفو می‌کنم زیرا آن‌گونه که من خواستم نبودی. تورا می‌بخشم و آزاد می‌کنم.»
  
*کارشناس ارشد روان‌شناسی سلامت
منابع:
1- شفای زندگی نوشته‌ی لوییز هی، ترجمه‌ی گیتی خوش‌دل، نشر پیکان تهران ۱۳۹۴.
2- فنون روان‌شناسی مثبت‌گرا نوشته‌ی جینا ال مگیار، ترجمه‌ی دکتر فرید براتی سده، انتشارات رشد، تهران 1391.


 

 

 

 

 

 

 

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال دهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، چهار راه بانک، کوچه‌ی شهید جلال سرباز