شما اینجا هستید: خانهیادداشت

منشور حقوق بشر کوروش که هبه و هدیه‌ی فرهنگ غنی ایرانی به بشریت است.  این منشور برگرفته از فرهنگ خاص ایران شهری‌ست که باعث فخر و تفاخر هر ایرانی است. کوروش به عنوان چکیده‌ی زلال و بی‌همتای این فرهنگ به زیبایی می‌گوید: «من نماینده‌ی ایران، برده‌داری را برانداخته‌ام» یعنی در دو هزار سال پیش فرهنگ فاخر و والای ایرانی در پی از بین بردن مظاهر غیرانسانی و توجه به جوهر واقعی انساناست که همگی برابراند و تفوق انسان بر انسان و نظام  طبقاتی مطرود و قابل پذیرش نیست و بن مایه‌ی روح ایرانی را ترسیم می‌کند.

همواره ممکن است این سوال در ذهن ما آدم‌ها تداعی شود که ‌آیا انسان از بدو تولد با دروغ متولد می‌شود؟! یا دروغ و دروغ‌گویی ضرورتی است همگانی و اجتناب ناپذیر و یا اساساً چنین توهمی وجود دارد که ادامه‌ی زندگی بدون دروغ گغتن امکان‌پذیر نیست! حال که ممکن است چنین توهماتی همواره ذهن ما را در فشار قرار دهد، این که تمامی قومیت‌ها، ملیت‌ها شکل غالب زندگی‌شان با دروغ می‌گذرد! خود نوعی شبهه‌افکنی است. و نیز این تصور که شاید ترقی و پیش‌رفت جهان نتیجه تفکر سازنده نیست بلکه زاده‌ی دروغ و فریب است. خود دروغی به مراتب بدتر است.

سیمره- گروه اجتماعی: در فصل پاییز به سر می‌بریم. پاییز «پادشاه فصل‌ها» ست. فصل زیبای زنگ‌هاست و فصل تغییر ... این روزها بسامد واژه‌ی «تغییر» در کابینه‌ی دولت روحانی در تیتر اخبار اغلب رسانه‌ها پر رنگ می‌نماید. از هفته‌ها پیش زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر در کابینه‌ی دولت دکتر روحانی (دولت تدبیر و امید)، بسیار شنیده می‌شد که رنگ واقعیت به خود گرفت.

پروفسور ارنی هرینگ از معدود ایران‌شناسان نسل گذشته‌است که به همراه پروفسور لویی واندنبرگ بررسی‌ها و کاوش‌های بسیاری را در جنوب غربی ایران به ویژه منطقه‌ی پشت‌کوه انجام داده‌است. تعدادی از گزارش‌ها و نتایج تحقیقات وی به فارسی و نیز تقریباً همه‌ی آن‌ها به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، بلژیکی منتشر شده‌است.

«متعصب به عقیده اعتقاد ندارد چون همه‌چیز را برای خود می‌خواهد اما منصف از آن پیروی می‌کند»1
هرگاه فردی قصد نقد و بررسی مشکلات جامعه‌ی خود را داشته‌ باشد باید ابتدا خودسانسوری کند و برای تأمین امنیت خویش خیلی از واقعیت‌ها را نادیده انگارد، در چنین نوشته‌هایی تمام حقایق نهفته نیست! نباید فراموش شود خوب و بد زشت و زیبای منافع میهنی و ارزش‌های درونی آن به هم گره خورده است به ویژه هنگامی که فرد خود را جزیی از آن بداند. احتمالاً این تمثیل یا واقعیت را شنیده‌ایم: «روزی سواری از کنار پیاده‌ی درمانده‌ای می‌گذشت پیاده از او کمک می‌خواهد سوار پیاده می‌شود و اسب را به او می‌سپارد پیاده پس از سوار شدن بر اسب به صاحبش می‌گوید اسبت را بردم، سوار جوان‌مرد به او می‌گوید: اسب مهم نیست تو جوان‌مردی و انسان بودن را از میان بردی.» 

۱-توپولوژی نامتعادل توسعه‌ی کشور با ناهمواری‌های نفس‌بُر و قیچی شدن‌های نابجا، آفتی جدی بر سر راه یک‌پارچگی فضایی سرزمین ملی است.
وضعیتی که در آن، در برابر تمرکز ثروت در سکونت‌گاه‌هایی خاص، لکه‌های متراکم فقر و محرومیت با چهره‌ای عبوس در مکان‌های دیگر، به شدت میدان‌داری می‌کند.
در چنین مدلی بدکارکردی، اقتصاد به راهی می‌رود و جغرافیا به راه دیگر بی‌ارتباط با جمعیت و توان‌های نابارور مانده‌ی فضاهای به حاشیه رفته!.

همگام با شکل‌گیری شهر استخوان‌بندی اصلی آن نیز شکل می‌گیرد‌. در میان شهر‌های کهن ایران زمین نمونه‌های بسیار زیادی را می‌توان دراقصی نقاط آن یافت که در سیر دگر‌گونی‌های تاریخ حیات خویش از قانون‌مندی‌های خاص برای انسجام کالبدی و عملکردی شهر و استخوان‌بندی اصلی آن تبعیت نموده‌اند. شهر‌های سنتی ایران دارای اعتبار و هویت ویژه‌ای می‌باشد و اکنون نیز آثاری از ساختار و استخوان‌بندی کهن آن را می‌توان دید و الگوی ساختاری آن به‌‌رغم تفاوت‌هایی در جزئیات از یک خصوصیات کلی پیروی می‌کند‌.

 خداداد ابراهیمی مدیر مسئول روزنامه‌ی مهران روز دوشنبه در شماره‌ی 710 این روزنامه یادداشتی با عنوان بایدها و نبایدهای طرح ارزیابی مطبوعات کشور نوشته و پیشنهادهایی برای بهتر اجرا شدن این طرح ارائه کرده‌است.

امام حسین(ع) رهبری آسمانی بود که مردم زمانه‌اش او را به درستی درک نکردند.  آن‌ها به‌خاطر عناد و جهل و حرام‌پیشگی‌ای که در کردار و رفتار و تغذیه و تفکر داشتند خون آن زعیم بزرگ را ریختند‌. بر جنازه‌ی آن مرد آسمانی و فرزند عزیز رسول‌الله اسب جفا تازاندند و در گستاخی و ستمگری تمام به وی و یارانش اهانت و ظلم روا داشتند‌. آن‌ها را با لب تشنه شهید کردند‌.

دست‌اش  می‌لرزید، اما دلش نه. آمده بود تا تمام دارایی‌اش را صرف کار خیری کند که عاقبت به‌خیری به‌دنبال داشت. آمده بود تا پیام انسان دوستی را حتا در سال‌ها و روزهای پایانی زندگی‌اش به بشریت بدهد. آمده بود تا نگاه کنجکاو کسانی را که به قدم‌های پیرزن چشم دوخته بودند. پاسخی مناسب بدهد. قدم‌هایش را آهسته برمی‌داشت. اما قدم‌های محکمی بودند.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال دهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، چهار راه بانک، کوچه‌ی شهید جلال سرباز