شما اینجا هستید: خانهیادداشتزنان اغواگر یا قربانیان اغواشده؟

زنان اغواگر یا قربانیان اغواشده؟

یکشنبه, 23 تیر 1398 ساعت 21:44 شناسه خبر: 4494 برای نظر دادن اولین باش!
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دیدگاه کالایی نسبت به زن به عنوان جنس دوم و استفاده‌ی ابزاری از آن ریشه در سیر تاریخی تمدن بشریت دارد و خاستگاه آن‌ را می‌توان در آغاز معیشت زراعتی دانست. پس از زندگی اشتراکی در کمون اولیه با ورود زن به‌عنوان کدبانو درون خانواده کشاورز با برتری جسمی مردانه و سهم بیش‌تر آنان در تولیدات کشاورزی وزنه‌ی قدرت به سمت مرد سنگین‌تر و نظام مردسالاری متولد شد؛ از آن پس قوانین و هنجارها به نفع مردان کشاورز به‌عنوان مالکان مزارع شکل گرفت و زنان به عنوان نیروی کار درون منزل مجری هنجارهای مردسالارنه و با باورمندی این سیستم نقش ضمانت اجرایی و با تعهد نسبت به آن و اجرای باورهای مردسالارانه در تربیت کودکان این سیستم نابرابر را بازتولید کردند.

 

پس از انقلاب صنعتی و تغییر ات شگرف اقتصادی و شروع عصر روشنگری جهان اجتماعی شاهد تغییرات شگرف درتولید و سبک زندگی شد و با ورود زنان به عرصه‌ي اشتغال و دانش شاهد مطالبه‌گری‌های زنان فمینیسم جهت احقاق حقوق زنان بودیم که گاهی افراط‌هایی را در پی داشت و البته زنان به دستاوردهای قانونی در جهت عدالت اجتماعی نیز دست یافتند، از جمله: حق رای، برابری درآمد و اصلاح قوانین تبعیض آمیز را می‌توان برشمرد و اما جهت دست‌یابی به عدالت جنسیتی فاصله طولانی است.

مسلم است در جامعه‌ای که شکاف جنسیتی وجود دارد و جنسیت فاکتور مهمی برای دست‌یابی به منابع، درآمد، منزلت اجتماعی و قدرت باشد استفاده ابزاری و کالایی از زن به عمل می‌آید و این دیدگاه جزیی از فرهنگ و سبک زندگی افراد می‌شود؛ به‌طوری که زنان به همراه مردان به بازتولید و تقویت این تفکر می‌پردازند، بنابراین زنان تنها راه دست‌یابی به امکانات و موقعیت‌های مالی و اجتماعی را در ابزار اغواگری می‌دانند و مردان نیز با دید کالایی و ابزاری زنان را اغواگرانی  می‌دانند که گاهی مفید و در مواقعی مزاحم هستند و می‌بایست حذف شوند چنین تقکر مسموم به زن و فعالیت‌های اجتماعی زنان سبب انزوای اجتماعی بانوان و نابرابری اقتصادی می‌شود در چنین شرایطی حضور پررنگ زنان توانمند با آسیب حذف مردانه به بهانه‌ي اغواگری یا عناوینی چون «پرستو» بودن مواجهه است به‌طوری که هرگاه زن موفقی که فاکتورهای لازم جهت دست‌یابی به موقعیت‌های برتر شغلی و اجتماعی را داشته باشد با مقاومت لایه‌ی مردسالار اجتماع مواجهه می‌شود و با فرافکنی و برچسب‌هایی تحت عنوان پرستو بودن و یا اغواگر فعالیت‌های اجتماعی زنان را به رسمیت نمی‌شناسند و از مشارکت آن‌ها واهمه و سعی در انزوای آن‌ها دارند.

بااین رویکرد حضور زنان توانمند در محیط کاری ویا اجتماعی را برنمی‌تابند و با این ذهنیت که همراهی وحمایت از یک زن درجهت احراز پست و موقعیت ممکن است حساسیت اطرافیان را بر انگیزد با موضع‌گیری خنثی سعی در کاهش دیدگاه‌های حساس اطرافیان دارد و این نوعی تبعیض مضاعف در زندگی اجتماعی زنان محسوب می‌شود.

نکته‌ي تاسف‌آور این است که گاهی زنانی که با ابزار اغوا گری و حراج سرمایه‌ي بدن سعی در تبادل کالای بدن با موقعیت‌های مالی و شغلی مردان صاحب نام و منزلت و ثروت دارند در چرخه‌ي نابرابر موقعیت‌های اجتماعی بازنده‌هایی بیش نیستند و دیر یا زود در دام خود شکار می‌شوند. و نتیجه آن برای دیگر زنان جامعه کاهش اعتماد اجتماعی اکثریت مردانه صاحب موقعیت و انزوای اجتماعی اقلیت زنان شایسته حاشیه‌نشین است .

به نظر می‌رسد راه عقلانی افزایش مشارکت اجتماعی بانوان و ایجاد عدالت اجتماعی آگاهی بخشی و بهبود قوانین جهت دست‌یابی به عدالت جنسیتی است.

 

 

 

 

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال چهارهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، خیابان شریعتی، روبه‌روی راهنمایی و رانندگی، اول زیرگذر شقایق

تلفکس: 06633407004