شما اینجا هستید: خانهیادداشتناتویی‌کردن ترکیه و کردهای روژاوا

ناتویی‌کردن ترکیه و کردهای روژاوا

جمعه, 26 مهر 1398 ساعت 20:42 شناسه خبر: 4663 برای نظر دادن اولین باش!
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بهرود خیام‌عباسی بهرود خیام‌عباسی سیمره

 ‏1- بنیامین که خود در اوج شکوفایی فکری از ترس اسیر شدن به دست نازی‌های فاشیست، دست به ‏خودکشی زد، گفته که ما فقیر شده‌ایم چرا که میراث انسانی خود را فرو هشته‌ایم. تجربه‌ی جنگ‌های ‏اول و دوم جهانی، آدم‌کشی‌های استالین، کوره‌های آدم‌سوزی نازی‌ها، نسل‌کشی‌ها در رواندا ‏و کامبوج، قتل‌عام مسلمانان به دست صرب‌ها و حمله‌ی شیمایی صدام به کُردهای حلبچه و ...، گمان ‏می‌رفت که ذهن قدرت‌مندان در عرصه‌ی سیاست را از دگماتیزم دینی و نژادی پیراسته باشد تا ‏امیدوار باشیم دیگر شاهد قتل‌عام انسان‌ها نباشیم. اما متأسفانه، سخن بنیامین هم‌چنان معتبر است.

از ‏دست رفتن جان میلیون‌ها انسان در قرن بیستم، مگر سرمایه‌های فرهنگی جهانی مبتنی بر تجربه‌ی ‏کاربست شکست خورده‌ی خشونت نیستند؟‌ اگر هستند، این روزها توسط فاشیسم دینی اردوغان ‏در سوریه به تاراج می‌رود. فاشیسم، پدیده‌ی غریبی نیست. هر کجا که قدرت (از هر نوع آن) در ‏دست فردی باشد که خود را محور و مدار حق بداند و دیگران را دور افتاده از این محور و مدار، ‏فاشیسم شکل گرفته؛ چیزی از نوع استدلال اردوغان و مبتنی کردن لشکرکشی به سوریه زیر نام ‌‏«سپاه محمد» و «چشمه‌ی صلح». اردوغان به‌طور ضمنی، ارتباط دو سویه‌ای بین خود و امر متعالی - ‏خدا- قائل است. تنها در تفکر فاشیستی می‌توان شنید که برای رسیدن به صلح و آرامش، دست به ‏جنگ و خشونت زد آن هم علیه غیرنظامیان. ‏

 

‏2-  ژیژک در نوشتاری با عنوان «وجه وقیح حقوق بشر» به درستی می‌گوید که «خشونت فاشیستی ‏خشونتی‌است که هدفش اجتناب از تغییر حقیقی است. ‎چیزی نمایشی‎ ‌‏و تماشایی باید رخ دهد ‏تا دقیقاً چیزی به واقع رخ ندهد.» اردوغان نظام سیاسی و اقتصادی ترکیه را به زائده‌ای از نظام ‏کاپیتالیسم تقلیل داده است. جهد بلیغی دارد تا نشان دهد سکولاریسم را از آتاتورک به ارث برده؛ ‏دموکراسی را از مدل دموکراسی غرب به عاریت گرفته؛ نسبتی موجه میان دین‌داری سنتی و مدرنیته ‏برقرار کرده؛ اقتدار قانونی‌اش را از قانونی سکولار و انتخابات آزاد اخذ کرده و مسیر توسعه‌ی همه‌جانبه را در پیش گرفته است. اما واقعیت امر این‌ها نیست. اردوغان در پوستین وارونه‌ای افتاده و سودای ‏قهرمانی در جهان اسلام دارد. از یک‌سو در مسابقه‌ای با نظام سیاسی ایران و نظام پادشاهی ‏عربستان است تا در تنازعی پر هزینه، شخصیتی تاریخ‌ساز از خود بسازد و نو-امپراتوری عثمانی ‏را به تاریخ تحمیل کند؛ و از دگرسو، ناچار از پذیرش شروط فرهنگی، اقتصادی و نظامی ناتو ‏شده تا از ترکیه کشوری مدرن بسازد؛ ترکیب متناقضی از ناممکنات.‏

اردوغان، ترکیه را به سطح تجدد رسانیده نه تمدن. دیر به قافله‌ی تاریخ رسیده و قصد دارد زود ‏به پایانش برسد و این یعنی ایجاد بحران و آشوب در منطق صیرورت تاریخی. اردوغان خواهان ‏تغییراتی‌است که عناصر آن ذاتا با هم تناقض دارند و چون در برابر قدرت تمدنی غرب از آن‌سو، ‏و رقابت ایدئولوژیک مثلث ایران - عربستان- ترکیه بر سر رهبری جهان اسلام از این‌سو، دچار ‏ناتوانی‌است، مهار تغییرات یا توسعه‌ی ترکیه از کفش رها شده است. تغییرات و تحولات جهان نیز ‏به  دلخواه اردوغان، تن به سکون و سکوت نمی‌دهند و به دل‌خواه او نمی‌روند. جهان و تاریخ به راه خود می‌رود. مجموعه‌ی تحولات جهان چون به اختیار و خواست اردوغان نیست، به تعبیر ژیژک باید در رقصی نمایشی ‏و تماشایی نشان دهد که امور ترکیه، خاور میانه و جهان در سکون است پس به کامروایی اوست؛ تغییری در ‏میانه نیست و چیزی اتفاق نیفتاده است.‏

خشونت این روزهای اردوغان که ترکیبی فاشیستی از ایدئولوژی نازیستی - داعشی است، ‏انتقام گرفتن از دیگریِ ضعیف برای ناکامی و شکست در اجرای سیاست‌های ملی و بین‌المللی اوست.ترک‌ها باید قانع ‏شوند که مانعی بزرگ اردوغان را به بن‌بست رسانیده است؛ «بز بلاگردانی» باید با دقت برآورد ‏کردن پیروزی قربانی می‌شد و در میان کشورهای همسایه ترکیه نیز، کدام کشور ویران‌تر از سوریه ‏و کدام قوم، دسترس‌تر از کردها که اقتصادش برای آمریکا و اروپا فربه نیست، استقلال‌طلبی‌اش پتانسیل الگو شدن برای کُردهای ترکیه، ایران و عراق را دارد و قدرت برترشان می‌تواند در درازمدت برای نفوذ روسیه مانع ایجاد کند؟ گویی توافقی همه‌جانبه است تا کُردهای برای اهداف سیاسی شرق و غرب قربانی شوند و از گوشت قربانی‌شده‌ی زنان و کودکان، هرکسی سهمی ببرد. بدیهی‌است تناقضات برنامه‌های توسعه‌ای اردوغان با نابودی ‏فرضی کُردهای سوریه مرتفع نمی‌شوند. تصویرهای قتل‌ عام مردمی غیرنظامی، هم سودای ‏جهان‌خواهی هیتلری اردوغان و شکست ترکیه ناتویی را نشان می‌دهند هم بربریت سیاست‌مداران ماکیاول‌مشرب شرق را و ‏غرب را.‏

 

 

 

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

سایت‌های مفید

سیمره در شبکه های اجتماعی

گستره‌ی توزیع

غرب و جنوب کشور

ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان و همدان. همواره‌ی روزگار با سیمره جاری باشید!

سامانه‏‏‏‏‏‏ ی پیام کوتاه سیمره, منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.
30009900998293

درباره سیمره

هفته‌نامه‌ی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی

سال چهارهم

نشانی: لرستان، خرم‌آباد، خیابان شریعتی، روبه‌روی راهنمایی و رانندگی، اول زیرگذر شقایق

تلفکس: 06633407004