چاپ کردن این صفحه

امام علی(ع) مدافع عدالت و آزادی!

جمعه, 26 ارديبهشت 1399 ساعت 01:16 شناسه خبر: 5166 برای نظر دادن اولین باش!
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محسن رستمی   محسن رستمی سیمره

در مورد حضرت علی(ع) در طول تاریخ‌ و در بیش‌تر محافل و مجالس بر خصلت پهلوانی و رشادت و سلحشوری‌اش در کارزارهای جنگی اشاره شده است؛ به طوری که نام  او تداعی شجاعت بزرگ‌مردی است که بازوان توانمندش را هیچ کس یاری مقابله و هماوردی در مقابل او رانداشته است. 

 به‌‌درستی در رشادت و جنگاوری‌هایش  یکتا و بی‌همتا بود و در کنارحضرت محمد(ص) در جهت استقرار و نضج گرفتن آیین توحیدی پیامبر نقشی مهم و انکارناپذیر بر عهده داشته، دوست و دشمن بر این واقعیت روشن و مسجل تاریخی شهادت می‌دهند ولی این بخش  از زندگی امام علی(ع) که در توصیف شجاعت‌های او گفته می‌شود بیش‌تردر برهه‌ای از زمان بوده که ایشان در کنار حصرت محمد  با توجه به ساختار عشیره‌ای، فرهنگی و سرزمینی  اعراب  برای تثبیت و گسترش دعوت توحیدی اسلام  حضور داشته است.

در کنار این ویژگی‌های جسمانی بخش اعظم مرام توحیدی و شخصیت منحصر به فردامام علی مربوط‌‌ به خوی رفتاری و سیره‌ي عملی او بود که در دوران  زعامت و خلافت کوتاهش عبرت‌آموز است  که حتا با نگاه امروزی و خوانشی که انسان می‌تواند در مورد مناسبات قدرت و رابطه‌ي آن با بحث مشروعیت و مقبولیت قدرت مستقر داشته باشد آن هم در گذشته  که عنصر مردم و رضایت و اراده و خواسته‌ي آنان در منظر آن حضرت در امورات جامعه از اهمیت و نقش تعیین کننده‌ای برخودار بوده است. چگونه اکثریت مردم برای بیعت به منزل او هجوم می‌برند و درِ خانه‌اش از جا کنده می‌شود که نشان از رضایت و اقبال مردم به اوست و سخنش در مذمت قدرت و بی‌ارزش دانستن آن از آب دهان یک بز.....  و صرف قبول آن را فقط در  پایبندی به وفای عهدی است که خداوند از آگاهان گرفته است، می‌داند.

 اساسی‌ترین محور و سنجش یک سیستم حکومتی در نوع برخورد با مخالفین است که در دوران خلافت  حضرت علی  مخالفین آزادنه به نشر افکار و نظرات خود و در مواقعی بسیار  گزنده و هتاکانه دشمنی خود را درحین خطبه‌های ایشان ابراز می‌کردند، هیچ‌گاه با آنان برخورد نکرد و یا حقوق آنان را از بیت‌المال قطع نکرد و یا اقامه دعوی فردی یهودی مبنی بر مالکیت زره‌ای که در نزد مولا علی بود  و ایشان در کمال رواداری و روی باز دردادگاه حاضر می‌شود و در بدو ورود  قاضی به نشانه‌ي احترام بلند می‌شودس با واکنش و عتاب تند حضرت علی مواجه می‌شود  که رفتار احترام‌آمیز قاضی را نسبت به خود  حمل بر نادیده گرفتن اصل عدالت و یا تبعیض در میان طرفین دعوا می‌داند، اصل بی‌طرفی و سیستم قضایی مستقل  که قاضی حق را به  یهودی می‌دهد و به نفع او رای صادر می‌کند که باور و پذیرش آن بسیار سخت و سنگین است که برگرفته از بینشی انسان‌ساز و تعالی‌بخش او می‌باشد و یا در نامه‌ای به مالک اشتر آورده که هیچ فردی بر دیگری تفوق و برتری ندارد و سخت گیری و وسواس عجیب او نسبت بیت‌المال که با هیچ‌کس شوخی ندارد و کوچک‌ترین لغزَش و مماشاتی را در این زمینه به هیچ عنوان تحمل نمی‌کند و همین خصایص رفتاری و عدالت‌خواهانه و آزادمنشانه اوست که جرج جرداق مسیحی عاشق‌وار فقدان و خلاء وجودی این چنین انسان بزرگی را یادآور شده  و آرزوی داشتن چنین افرادی را در این روزگار و زمانه طلب می‌کند.

رفتار و مدل حکومتی مولا علی در شرایطی که فقط چهارسال و نه ماه  ایشان بر مسند قدرت بود، بسیار درس‌آموز و راه‌گشاست و نشان داد که ‌تعالیم و اساس‌ اسلام بر پایه‌ي آزاداندیشی و توجه به حقوق انسان‌ها استواراست و اسلام علی(ع) فرسنگ‌ها با داعشی‌های خون‌ریز  فاصله دارد که چگونه آن امام همام نسبت به یک زن یهودی که به ناحق سیلی خورده   با درد و ناراحتی شدید ابراز می‌دارد اگر از این ننگ بمیرید کم  است  ....